Doelstellingen

Aanbod cultuur

Doelstelling 8: Aanbod cultuur

Gelijk aan de groei van de stad is er in alle wijken passend aanbod van diverse creatieve makers en culturele instellingen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Uitvoeringsprogramma cultuurparticipatie 2024-2028

2023

Uitvoering van beleid en regelingen op het gebied van cultuur in de vrije tijd, cultuur in de wijk en cultuur op school.

Nachtvisie 2030 en Beleidsnota Nachtcultuur

2023

Visie, ambities en doelstellingen om de Utrechtse nachtcultuur te ondersteunen en stimuleren.

De kracht van cultuur - Kadernota Cultuurparticipatie 2022-2030

2022

De verschillende beleidsthema's en regelingen voor cultuur in de vrije tijd, cultuur in de wijk en cultuur op school, inclusief een visie op het geheel.

Uitvoeringsnota Kunst in de Openbare Ruimte

2021

In deze nota zijn de vier pijlers van de Cultuurnota op verschillende manieren verbonden met de uitgangspunten voor beeldende kunst in de openbare ruimte om de stad mooier en beter te maken.

Uitvoeringsnota Huisvesting Culturele en Creatieve Sector

2021

In deze nota staat hoe we meer ruimte willen maken voor culturele voorzieningen en creatieve werkplekken, hoe we de juiste plekken hiervoor bepalen en hoe we door meer grip op het vastgoed samen met de sector de doelen waar maken.

Kunst Kleurt de Stad - Cultuurvisie 2030 en Cultuurnota 2021-2024

2020

De cultuurvisie tot 2030 en de uitgangspunten voor Cultuurnota 2021-2024, met als pijlers:

  • pluriform aanbod
  • ruimte voor ontwikkeling
  • stimuleren van creatief vermogen
  • een inclusieve cultuursector

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Via de vierjarige regeling Cultuurnota 2025-2028 ontvangen 72 culturele instellingen die actief zijn in Utrecht subsidie voor de komende periode. Deze instellingen zijn divers van aard en voorzien in aanbod en activiteit in alle wijken van de stad; samen zorgen zij voor een gezond cultureel ecosysteem. 
  • Ook start de tweejarige regeling Cultuurnota 2025-2026, die laagdrempeliger aan te vragen is dan de vierjarige regeling en zich richt op kleinere en/of meer beginnende Utrechtse organisaties en makers. We zorgen hiermee voor een opstap in ons subsidiesysteem, geven talent een kans, en bieden we ruimte voor kleinere instellingen waarvoor de vierjarige regeling te groot is. 
  • Om te zorgen voor voldoende fysieke ruimte voor de culturele sector, ondersteunen wij beheerorganisaties die betaalbare werkruimtes aanbieden. We verstrekken opdrachten aan organisaties die panden voor de cultuursector beheren en voeren een nadere regel uit waaruit een grotere beheerorganisatie gesubsidieerd wordt die de hele stad bedient.  
  • Op initiatief van een groep Utrechters uit de Indische diaspora onderzoeken we de realisatie van een monument ter gedachtenis aan de slavernij in de Oost in de koloniale context. We starten met een onderzoeks- en voorbereidingsfase naar draagvlak onder de betrokken gemeenschappen en een geschikte locatie.  
  • Om initiatieven op het vlak van nachtcultuur te bevorderen, starten we met een tijdelijke themaregeling van de impulssubsidie. Hiermee kunnen makers uit de nachtsector laagdrempelig subsidie aanvragen voor hun projecten en concepten op het gebied van nachtcultuur (gereed in Q1). 
  • We starten met een aantal pilots om publiek-private samenwerking in de cultuursector te bevorderen. We zetten hierbij in op kennisdeling, samenwerking met vermogensfondsen en matchfunding op basis van cultuurmakelaarschap.

Activiteiten die we niet meer doen

  • De nadere regel voor een investeringsbijdrage aan muziekstudio's loopt af in 2024. 
  • We gaan minder kunstwerken in de openbare ruimte realiseren. I.v.m. een structurele bezuiniging op het Fonds Stadsverfraaiing kunnen we minder initiatieven uit de stad oppakken. 
  • We kijken naar het ophogen van de ondergrens van de percentageregeling voor kunstopdrachten. Dat wil zeggen dat we in principe geen kunstopdrachten met een budget onder 100 k meer opstarten. Dit heeft met name gevolgen voor kunstopdrachten bij scholen. We onderzoeken nog of we tot een meer gedifferiëntieerde aanpak kunnen komen, waarmee we dit gevolg kunnen ondervangen.  

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • Het meerjarige kunstprogramma Gemene Grond werkt volgens het ‘commoning’ principe in de gebieden Lombokplein, Merwede en Beurskwartier, samen met bewoners en onderzoekers en in nauwe samenwerking met het programma Samen Stad Maken. In 2025 werken we aan de uitvoering van een kunstopdracht in de Sijpesteijntunnel en starten we kunstopdrachten in Merwede deelgebied 5.  
  • We zetten de vindopdracht voor nieuwe voorzieningen voor nachtcultuur voort. Hierbij ligt de focus op locaties die aansluiten bij de ambities uit de nachtvisie en een toevoeging zijn voor Utrecht: danwel omdat ze een doelgroep bedienen die nog niet/nauwelijks bediend wordt, danwel omdat er door een kleine capaciteit experiment mogelijk is, danwel omdat het een leemte vult in het bestaande aanbod. 
  • We blijven via de nadere regel ‘subsidie culturele broedplaatsen’ subsidie verstrekken aan beheerorganisaties die nieuwe culturele broedplaatsen willen realiseren of die bestaande culturele broedplaatsen willen uitbreiden. 
  • Wij onderzoeken welk gemeentelijk eigendom (vastgoed en grond) ingezet kan worden als culturele werkruimte of broedplaats, en werken aan de realisatie hiervan. Voorbeeld hiervan is het Attleeplantsoen 39.   
  • We werken aan de realisatie van het cultuurcluster Berlijnplein binnen de in mei 2021 door de raad vastgestelde kaders. Hiermee bieden we op termijn ruimte voor een groeiend aanbod van culturele activiteiten voor wijk en stad, plekken voor makers en voor eigentijdse kunstvormen in flexibele, toekomstbestendige gebouwen.  
  • We werken aan het behoud van betaalbare culturele werkruimte in de Vlampijpateliers. 
  • Samen met de toekomstige gebruikers van het nieuwe depot werken we verder aan het ontwerp realisatie en inrichting van het gebouw.
  • We werken aan de realisatie van één jongerencultuurhuis in ofwel Vleuten dan wel de Meern, in plaats van een jongerencultuurhuis in Vleuten én in De Meern.  
  • Met project- en impulssubsidies ondersteunen wij (startende) culturele projecten in alle kunstvormen om zo het culturele leven in de stad te steunen.  
  • We werken aan de realisatie van een wijkcultuurhuis in de Musketon. Hiermee dragen we bij aan een betere spreiding van de wijkgerichte culturele voorzieningen in de stad, en zorgen we voor de versterking van cultuur dichtbij de bewoners van Zuid.  
  • We werken aan de realisatie van zeker 10 kunstopdrachten in het kader van de 1,5 % regeling, bij scholen (o.a. Rietendakschool, Ariane de Ranitz school en VSO Kromme Rijn/ Rubenslaan), Magazijn de Zon en de bruggen over het Merwedekanaal. Er lopen 4 kunstopdrachten die op initiatief van de stad zijn gestart en we werken aan de verplaatsing of renovatie van minimaal 4 kunstwerken.  
  • We stellen samen met de Provincie en gemeentes binnen de regio een samenwerkingsconvenant op met OCW om zo op belangrijke beleidsmatige thema's afstemming te vinden. Daarnaast ondersteunen wij met het Cultuur Innovatie Fonds Utrecht culturele innovatie in de regio.  
  • De middelen GALA (Gezond Actief Leven Akkoord) worden deels ingezet voor pilots van projecten op het snijvlak van kunst en gezondheid die deelname aan culturele projecten in de eigen buurt stimuleren. 

Financiën Aanbod cultuur

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 81 %, (2026 87 %, 2027 90 % , 2028 89 %)

Naast de verplichtingen in onder andere de cultuurnota 2025-2028, met een subsidieregeling voor 4 jaar, is deze doelstelling beperkt beïnvloedbaar. In 2025 is de beïnvloedbaarheid beperkt door reeds afgegeven beschikkingen en doorlopende contracten. De (maatschappelijke) consequenties die samengaan met keuzeruimte in de begroting betreffen minder cultureel aanbod in de stad en wijken.

Het percentage beïnvloedbaarheid stijgt vanaf 2026. De verplichtingen nemen af per 2026 doordat de verplichting "Culturele voorziening Leidsche Rijn" afneemt.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50