Programma 's

Levendige en gezonde stad

Risico's

Strategische programmarisico’s

Maatregel

Door hoge kosten hebben Utrechters minder te besteden voor een gezonde voeding, sportactiviteiten en culturele activiteiten. En de stress over geldzorgen blijft bestaan onder inwoners.  
Daarnaast geven hoge kosten extra druk op onze begroting en die van onze subsidiepartners. Dit geldt ook voor culturele, maatschappelijke en sportorganisaties en initiatieven waarbij de inkomsten niet evenredig meestijgen met de hoogte van de kosten.

  • We werken samen met maatschappelijke partners en de eerstelijnszorg om geldzorgen bespreekbaar te maken en tijdig door te verwijzen.  
  • Voor subsidiepartners werken we waar mogelijk met een prijs-indexatie die een deel van deze stijgende kosten kan opvangen en vragen we hen scherpere keuzes te maken m.b.t. hun inzet voor de wijken waar dit het meeste nodig is. 
  • Organisatieonderdelen werken nauw samen op dit vraagstuk om de kansengelijkheid te vergroten.

Het risico dat onze ambities op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en circulariteit niet kunnen worden gehaald. Voor duurzaamheid kan dit aan netcongestie liggen. Voor alle drie geldt dat er onvoldoende financiële middelen beschikbaar kunnen zijn. Dit kan liggen aan bezuinigingen op gemeentelijk niveau, het ontbreken van Rijkssubsidies, of (maatschappelijke) huurders die onvoldoende in staat zijn om een hogere kostprijs dekkende huur te betalen.  

Realistisch zijn in wat we willen en kunnen doen binnen de financiële kaders. Ook zetten we in op het voeren van een lobby richting het Rijk voor extra financiële middelen. 
Voor netcongestie onderzoeken we andere technische oplossingen om gebouwen toch aan te sluiten op het energienet en inzetten op het gasloosready opleveren van gebouwen. Bij onvoldoende ruimte om gebouwen aan te sluiten op het energienet, moeten we een prioritering aanbrengen welke maatschappelijke voorzieningen voor gaan.

Personeels- en vrijwilligerstekort: Het is momenteel een krappe arbeidsmarkt waardoor mogelijk ambities moeten worden bijgesteld of de uitvoering vertraging oploopt. Zelf hebben we onder andere tekort aan zwemdocenten. Maar ook partijen in de stad hebben tekorten. Er is onder andere tekort aan zorg- en welzijnspersoneel, vrijwilligers, bouwpersoneel en cultuurpersoneel. 

  • Verhogen instroom en verminderen uitstroom medewerkers door binden en boeien.  
  • extra inzet op werven en behouden van vrijwilligers. 
  • We werken nauw samen met onze sociale partners en houden dit nauwlettend in de gaten.  
  • Actieve en gerichte benadering van de arbeidsmarkt.  
  • Maximaal gebruik maken van netwerken.  
  • Flexibiliteit in de bezetting inbouwen voor pieken en dalen.   

Beloningsbeleid herzien.

De groei van de stad leidt tot druk op de beschikbare ruimte, middelen en voorzieningen en daarmee een gezonde leefomgeving. Als de vierkante meters en de middelen voor de maatschappelijke voorzieningen, waaronder sportaccommodaties, plekken voor cultuur en buurtcentra, onvoldoende meegroeien ontwikkelt de stad zich niet in balans.   

  • Realisatie van de barcode RSU jaarlijks monitoren en op basis daarvan zo nodig bijsturen. 
  • Slim benutten van de ruimte en voorzieningen die er zijn 
  • Investeringspakket 'groei in balans'.  

De houdbaarheid van het sociaal domein staat onder druk, onder andere door een groeiende behoefte aan zorg en ondersteuning, krapte op de arbeidsmarkt, knellende kaders en het uitblijven van structurele financiële compensatie. Dit zet extra druk op de sociale basis, bij o.a. informele zorgorganisaties, vrijwilligers en mantelzorgers. Daarnaast raakt het ook aan samenwerkingen tussen zorg/preventie/welzijn/cultuur/sport.

We onderzoeken de mogelijkheid om budget te verschuiven van aanvullende zorg naar de sociale basis. 

Door een veranderend klimaat komen extremen vaker voor, zoals extreme regenval en extreme hitte. Het kan voorkomen dat deze extremen gebouwen en daarmee inwoners in de gemeente Utrecht treffen. 

Inzetten op vergroening rondom gemeentelijk vastgoed in een hoog stedelijke omgeving. Maar ook hittebestendige en geïsoleerde gebouwen opleveren. 

Hoog ziekteverzuim onder personeel Volksgezondheid brengt uitvoering onder druk, waaronder bij de JGZ

Extra aandacht voor werkdruk en frequent verzuim om ziekteverzuim terug te dringen 

We hebben wettelijke resultaatdoelen voor het realiseren van: 

  • opvangplekken van Oekraïners,  
  • asielopvang en opvang voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (spreidingswet), 
  • Doorstroom statushouders naar een woning (huisvestingstaakstelling) 

Het wordt om diverse redenen steeds moeilijker deze wettelijke resultaten te behalen:  

  • schaarste in de stad,  
  • toename van het aantal te realiseren  plekken, 
  • Onzekerheid Rijksbeleid rond spreidingswet en huisvestingstaakstelling (regeerakkoord) 
  • onzekere financiën voor opvang Oekraïne (hoogte en duur),   
  • Onvoldoende rijksbudget voor uitvoering spreidingswet

Oekraïne:  

  • Verlengen bestaande locaties 
  • aanpassen beleid 

Asielopvang 

  • Lobby 
  • afwijken van lokale kaders asielopvang (minder plekken met behoud van de kwaliteit) 

Huisvesting statushouders:  

Samenwerking met woningbouwcorporaties 

Risico's vanuit het hoofdlijnenakkoord van het Rijk: Het hoofdlijnenakkoord kent nog veel onzekerheden met mogelijk financiële gevolgen waardoor wij onze aanpak op onderdelen moeten herijken. Bijvoorbeeld op het gebied van de opvang van ongedocumenteerde mensen en dakloze EU-migranten, inzet vanuit gezond en actief leven(GALA) en het Integraal Zorgakkoord(IZA), en de toegankelijkheid van sport en culturele voorzieningen.  

  •  Lobby richting het Rijk 
  • Aanvullende financiering zoeken 

Ontwikkelingen rondom het hoofdlijnenakkoord nauw volgen. Zodra meer duidelijk is, nemen we passende maatregelen.

Budget voor uitvoeringskosten inburgering groeit nog niet mee met de opgave. Er zijn door het Rijk tot op heden alleen incidenteel middelen voor beschikbaar gesteld tot en met 2024.

Actieve lobby indien mogelijk in G4- of VNG-verband.

Ondersteuning voor primaire zorgprocessen van vanuit gemeente (jeugdgezondheidszorg en sociaal medische zorg aan kwetsbare volwassenen) is onvoldoende ingericht om aan zorgwetgeving en zorgkwaliteitseisen
te (blijven) voldoen en de zorg continue te kunnen ontwikkelen, wat nodig is gezien o.a. de dalende vaccinatiegraad en het toenemend aantal dak- en thuisloze mensen in Utrecht.

Zoeken naar benodigde mogelijkheden voor extra investering in schil van ondersteunende diensten rond primaire zorgprocessen (oa projectondersteuning, kwaliteitsmanagement, IT innovatie).

 
De financiële risico’s zijn in een totaaltabel terug te vinden in de paragraaf Weerstandsvermogen en de risico’s met betrekking tot de Verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf Verbonden partijen .

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50