Doelstellingen

Vastgoed

Doelstelling 10: Vastgoed

Voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan klanttevredenheid huurders en maatschappelijke doelstellingen gemeente  

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

MPUV 2023

2023

Het Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (MPUV) brengt jaarlijks bij de Voorjaarsnota transparant en systematisch het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille (panden en percelen) in beeld en geeft een toekomstperspectief voor de vastgoedportefeuille.

Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed

2021

Het Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed geeft de visie op het creëren van maatschappelijke waarde vanuit het instrument van gemeentelijk vastgoed; dit geeft richting voor de actualisatie van het vastgoedbeleidskader en het te voeren vastgoedbeleid.

Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG)

2019

De Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG) geeft inzicht in de geplande investeringen voor het maatschappelijk vastgoed van gemeente Utrecht binnen de voormalige programma’s Utrechts Vastgoed, Bereikbaarheid en Samenleven en Sport.

Kaderbrief 2017

2017

De Kaderbrief Vastgoed 2017 is het uniforme beleidskader met de spelregels voor het gemeentelijk vastgoed.

Voortgangsrapportage Nota Kapitaal Goederen 2024 (NKG)

2024

De Voortgangsrapportage Nota Kapitaalgoederen 2024 geeft inzicht in de stand van zaken van de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in het maatschappelijk vastgoed van de gemeente. In de afgelopen jaren was deze rapportage een onderdeel van het Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (MPUV). 

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak (Beleidsnota Vastgoed, opvolger van de kaderbrief 2017 , Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed en de Nota Kapitaal Goederen ).

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Opvolging geven aan de pilot Right to Bid (gereed in Q3 2025).
  • We evalueren het contract voor het kortlopend leegstandsbeheer met AdHoc om te kijken of we het verlengen (gereed in Q1 2025).
  • We voeren opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek uit (gereed in Q4 2025).
  • Het uitvoeren van de maatregelen voortkomende uit de technische risicoinspecties, welke een onderdeel van het plan van aanpak is naar aanleiding van het informatieonderzoek over de wettelijke zorgplicht. (gereed in Q4 2025)
  • Bij de behandeling van de VJN 2024 is de motie 315 ‘Hand in eigen boezem’ aangenomen om de verkoop van het pand aan de Ravellaan 96 te onderzoeken, alsmede een onderzoek te starten naar de verkoop van vastgoed dat niet bijdraagt aan gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

De verkoop van vastgoed als bedoeld in de motie wordt in 2024 en 2025 verder onderzocht. Verkoopopbrengsten op korte termijn niet zijn haalbaar onder andere om financieel technisch, procedurele en juridische redenen (lopende huurcontracten, bestemmingsplannen e.d.).

Activiteiten die we niet meer doen

  • Nulmetingen van ons vastgoed opstellen als uitgangspunt voor de meerjarige strategieën. Deze zijn in 2024 allemaal gereed.
  • Het afgelopen jaar is het verbeterproces van omzetten meerjaren onderhoudsplan (MJOP) in een jaarplan, inclusief financiële dekking, aangepast en daarmee afgerond.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We maken het ‘jaarplan onderhoud’ steeds concreter en zorgen dat het plan eerder gereed is. Hierover informeren we huurders.
  • We voeren het Jaarplan Onderhoud 2025 uit.
  • We gaan verder met het toegankelijk maken van het eigen gemeentelijk vastgoed, onder andere zoals genoemd in de raadsbrief van 27 mei 2024.
  • Uitvoeren groot onderhoud en vervanging van het gemeentelijk vastgoed wat gebruikt wordt voor milieu- en natuureducatie (steedes).
  • De uitrol van meer slimme meters voor het gebruik van elektriciteit, warmte, gas en water.
  • Klantgesprekken voeren met huurders over de dienstverlening van de VGU.
  • Het uitwerken van Meerjaren Strategische Programma’s (MSP’s).
  • We werken verder aan het op orde brengen van de Vastgoedorganisatie, door onder andere het door ontwikkelen van de robuuste structuur voor projectbeheersing en het verbeteren van de informatiehuishouding.
  • Gemeentelijk vastgoed zetten we in voor de huisvesting van kwetsbare doelgroepen zoals statushouders en Oekraïense vluchtelingen.
  • Vastgoed maatschappelijke waarde geven door het opstellen van pandverkenningen (onderzoek naar geschikte maatschappelijke functies voor een gebouw) aan de hand waarvan een integrale inhoudelijke afweging kan worden gemaakt.
  • Het Makelpunt blijft een bijdrage leveren aan het verhogen van de bezettingsgraad van de gemeentelijke locaties en die van onze samenwerkingspartijen. Daarmee vergroten we het maatschappelijk rendement verder en stimuleren we de (onderlinge) samenwerking in deze gebouwen.
  • We geven invulling aan tijdelijk beheer leegstand door verschillende kleine panden te verhuren en via een aanbesteding grotere panden die leegkomen in gebruik te geven.

Financiën Vastgoed

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 1 %, (2026 2 %, 2027 3 % , 2028 3 %)

De financiële techniek achter de beleidsdoelstelling Vastgoed binnen het programma Levendige en gezonde stad werkt zo dat de lasten van vastgoed worden doorbelast naar de gebruiker, ook als dit de gemeente zelf is. Daarmee valt het meerendeel van de lasten en baten tegen elkaar weg. Hierdoor is de  beïnvloedbaarheid binnen deze beleidsdoelstelling zeer beperkt. De beïnvloedbare ruimte betreft slechts de incidenteel toegekende middelen.

De kosten van vastgoed zijn wel beïnvloedbaar op de beleidsinhoudelijke begrotingsprogramma’s. Als de gemeenteraad bijvoorbeeld zou besluiten de bibliotheektaken minimaal in te vullen, kunnen bibliotheekgebouwen afgestoten worden en daarmee de vastgoedlasten dalen. Dat financiële effect wordt dan zichtbaar bij de betreffende beleidsdoelstelling.  

De keuzeruimte bestaat uit enkele opties:
- Onderhoudsniveau verlagen van niveau 3 naar 4 (alleen panden in eigen gebruik). Zonder nader onderzoek is de keuzeruimte moeilijk te kwantificeren; doordat de huidige norm al niet volledig wordt gehaald is de mogelijke besparing klein.
- BAR-code (RSE2022): kosten verlagen door vastgoed/voorzieningen te concentreren op één of enkele plekken in de stad. Deze optie is eveneens moeilijk te kwantificeren zonder nader onderzoek/nulmeting. Bovendien staat dit haaks op het beleid van de gemeente om voldoende gespreide voorzieningen in de stad te realiseren. Aandachtspunt is dat bij de theoretische besparingen in dit scenario ook (huur)inkomsten wegvallen.
- Outsourcing. Kosten besparen door het uitbesteden van werkzaamheden en overgang naar regie-organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50