Paragrafen

Bedrijfsvoering

Tot het najaar van 2023 liep er een extern onderzoek naar de inrichting van de juridische functie binnen de gemeente. Doel van het onderzoek was om de juridische functie nog beter te laten aansluiten bij overstijgende opgaven en het lerend vermogen van de organisatie te vergroten. Per 1 juli 2024 is Juridische Zaken een zelfstandig organisatieonderdeel. Waarmee de juridische functie steviger is gepositioneerd en vanuit een eenduidige visie het onderscheid in eerste- tweede- en derdelijns rollen, taken en verantwoordelijkheden (verder) kan worden vormgegeven. Er is een kwartiermaker aangesteld, die in deze fase de rol van directeur vervult en het traject tot versterking van de juridische functie gaat vormgeven. Het versterken van de juridische functie vindt plaats langs twee sporen:

  1. Het verhogen en borgen van de juridische kwaliteit van de eerste lijn, in de primaire processen. Het gaat dan bijvoorbeeld om hoe we samenwerken met onze partners en hoe we onze inwoners rechtsbescherming bieden.
  2. Het verder op orde brengen van de tweede lijn (de afdeling Juridische Zaken). Hieronder begrepen het uitwerken van een systeem voor juridische kwaliteitszorg en het organiseren hiervan.

Wij zijn zeker tot ver in 2025 druk om deze sporen uit te werken in een plan van aanpak en gestalte te geven. Tegelijkertijd blijven we ons in 2025 en daarna inzetten om een rechtmatige en rechtvaardige gemeente met aandacht voor de inwoner en voor maatwerk te zijn. We kijken daarbij ook naar de juridische kwaliteit van het werk dat we vanuit de gemeente verzetten. Zo voorkomen we zoveel als mogelijk onnodige procedures. We zijn tegelijkertijd duidelijk en transparant, ook over onze kaders. En als het erop aankomt, dan staan we voor onze zaak.  Inwoners vinden in de gemeente een professionele en responsieve instantie die het gesprek aangaat om tot een oplossing te komen of om meer begrip te scheppen met duidelijke uitleg.  

Onderwerp 

Toelichting 

Doelstelling 2025 

Juridische zaken  

Zorgvuldige Juridische procedure 

Inwoners mogen zorgvuldige primaire besluiten, heroverweging hiervan en beroepsprocedures van de gemeente verwachten. Dit voorkomt ook aanvullende kosten. Het percentage gegrondverklaringen geeft een indicatie van de kwaliteit van de primaire besluiten en heroverweging. 

Voor elk type juridische procedure (bezwaar, beroep, hoger beroep) streven wij ernaar dat maximaal 20% gegrond wordt verklaard. 

Beperken beroepzaken 

Wij willen het aantal beroepzaken beperken door in bezwaarzaken aandacht te hebben voor inhoudelijke kwaliteit en communicatie. 

Tegen alle afgeronde bezwaarzaken wordt in maximaal 15% van de gevallen beroep aangetekend. 

Termijn 
/doorlooptijd bezwaar 

Beslissingen op bezwaar worden tijdig (binnen de wettelijke of de afgesproken termijn) afgerond, zodat juridische procedures zo snel mogelijk worden opgelost en bezwaarmakers zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. 

In minimaal 80% van de gevallen worden bezwaarprocedures binnen de wettelijke of afgesproken termijn afgehandeld. 

 

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50