Paragrafen

Bedrijfsvoering

Op het gebied van Personeel & Organisatie zijn het borgen van voldoende geschikte personele capaciteit en een inclusieve en diverse organisatie belangrijke onderwerpen.  

Personele capaciteit  
Met het oog op de groei van de stad, een structureel verkrappende arbeidsmarkt en rekening houdend met de (ook op lange termijn) beschikbare financiële middelen, is het voor onze organisatie belangrijk om grip te houden op in-, door- en uitstroom van alle medewerkers. Met capaciteitsmanagement managen we de vraag naar, en het aanbod van, arbeid. Hierdoor kunnen we beter sturen op de gewenste beschikbaarheid van interne en externe medewerkers. Dit geldt zowel kwantitatief als kwalitatief en met zicht op de kosten. We richten ons daarbij ook op het bevorderen van doorstroom en het binden en boeien van medewerkers aan de organisatie.

Balans tussen interne en externe medewerkers  
Het uitgangspunt ten aanzien van inhuur is en blijft dat regulier en structureel werk wordt uitgevoerd door eigen medewerkers. Alleen in situaties van ‘piek’, ‘ziek’, specialistische expertise en bij langdurig niet-invulbare vacatures zijn we genoodzaakt om te kiezen voor het inhuren van medewerkers. We hanteren daarbij in 2025  de volgende kaders:  
Het gebruikelijke uitgaveplafond voor de inhuur van medewerkers (=inhuurplafond): voor de hoogte van het inhuurplafond van 2025 kiezen we voor uitsluitend een indexatie ten opzichte van het plafond in 2024 en geen verdere verhoging. Uitgaande van de geldende prijsindexatie (IMOC: 2%) komt het inhuurplafond van 2025 uit op € 92,5 mln. Het hanteren van dit inhuurplafond heeft tot gevolg dat de effecten hiervan in beeld moeten worden gebracht. Gedurende 2025 zullen mogelijk keuzes moeten worden gemaakt over wat dit kan betekenen voor de uitvoering en prioritering van werkzaamheden. Mochten deze effecten ongewenst zijn dan zal hierover nader met de organisatie worden gesproken en zal de Raad hierover zo nodig worden geïnformeerd.

  • Een maximum van 10% ingehuurde medewerkers van de medewerkers in functies t/m salarisschaal 9 conform Amendement 52A uit 2018.   
  • We streven per 2025 naar maximaal 10% inhuur van de totale bezetting medewerkers conform motie 294 uit 2023

Een inclusieve en diverse organisatie  
In 2025 werken we verder aan het realiseren van een inclusieve en diverse organisatie aan de hand van het Uitvoeringsplan Inclusie en Diversiteit voor de organisatie van november 2023. Met daarin een strategie op basis van 3 pijlers:  

  • Pijler 1: We werken aan een veilige inclusieve organisatie waarin alle medewerkers zichzelf kunnen zijn, gezien, gehoord en gewaardeerd worden, mee doen en denken en gelijke kansen krijgen en hebben. Dit doen we door inclusie, vooroordelen, uitsluiting en discriminatie bespreekbaar te maken en heldere normen voor sociale veiligheid te stellen en deze te handhaven.
  • Pijler 2: We zijn een diverse organisatie waar inwoners zich in herkennen en waar we de diversiteit aan kwaliteiten en achtergronden van medewerkers benutten. We werken hier blijvend aan door in te zetten op inclusieve werving en selectie en ons te richten op het behoud en de doorstroom van medewerkers. We hebben hierin specifiek aandacht voor culturele diversiteit in schaal 12 en hoger, medewerkers met een arbeidsbeperking en medewerkers met een mbo-opleiding.
  • Pijler 3: Door maatschappelijke sensitiviteit sluiten we in ons professioneel handelen (beleid en uitvoering) aan bij alle Utrechters. Dat betekent dat we alle inwoners in gelijke gevallen gelijk behandelen én ongelijk investeren voor gelijke kansen. Dit doen we door versterking van het ambtelijke vakmanschap en door te sturen op inclusie in inkoop en bij onze partners in de stad.  

Onderwerp 

Toelichting 

Doelstelling 2025 

Inhuur externen (inhuurplafond) 

Jaarlijks wordt een uitgaveplafond voor de inhuurkosten vastgesteld.   

Het inhuurplafond is € 92,5 miljoen euro. 

Inhuur externen

In juli 2023 is motie 294 (‘Ambitie op minder inhuur’) aangenomen op basis waarvan de organisatie per 2025 streeft naar maximaal 10% inhuur ten opzichte van de totale personele bezetting.  

Streven naar maximaal 10% inhuur van de totale personele bezetting. Incl. maximum van 10% voor de functies t/m salarisschaal 9.   

Culturele diversiteit  

We zetten in op vergroting van culturele diversiteit in hogere functies.   
Op grond van motie 93 uit 2021 heeft de organisatie eerder bepaald dat het streeft naar 20% culturele diversiteit bij de functies in salarisschaal 12 en hoger per 2026.    

Verhoging van de culturele diversiteit vanaf salarisschaal 12 ten opzichte van het jaar 2024. 

Stages 

De gemeente Utrecht wil als werkgever kansen creëren voor jongeren. Dit doen we ook in de vorm van het aanbieden van stage- en werkervaringsplekken.  

Minimaal 250 reguliere stageplaatsen, waarvan minimaal 150 mbo-stageplaatsen.

Verzuim 

De organisatie zet blijvend in op het terugdringen van verzuim. In 2025 krijgt een geïntensiveerde aanpak van verzuim verder vorm.  

De structurele norm van het ziekteverzuim in de organisatie is 5,7%.   
Met een geïntensiveerde aanpak streeft de organisatie naar een verlaging van het ziekteverzuim eind 2026 (maximaal 6,5%). In 2025 hoopt de organisatie een eerste verlaging ten opzichte van 2024 te realiseren.   

 

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 16:43:15 met de export van 11/14/2024 16:37:17