Doelstelling 2: Passende aanvullende zorg
Utrechters krijgen bij een ondersteuningsbehoefte waarvoor specifieke expertise nodig is, tijdig passende aanvullende ondersteuning in samenhang met de basiszorg en sociale basis, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en mee doen.
Deze doelstelling is nieuw en vervangt de oude doelstelling uit de programmabegroting 2024, zie beleidsnota Samen Leven, Samen zorgen onder het beleidskader
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | Utrechtse kader voor de Wmo 2024-2034, waaruit nog uitvoeringplannen volgen (zie hiervoor nieuwe activiteiten in dit begrotingsjaar). | |
2021 | Visie waarin de opgave op het gebied van doelgroepenvervoer wordt geschetst. | |
2020 | Kader voor de aanbesteding hulp bij het huishouden. | |
2018 | Kaders voor contracteren van aanvullende zorg vanaf 2020. |
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Arbeidsmatige activering, dagbegeleiding en thuisbegeleiding in de periode T1 2022-T1 2024 en de prognose voor de periode T2 2024 – T1 2026.
De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische of beleidsontwikkelingen. De impact van de maatregelen in het kader van de hervormingen sociaal domein, zoals groepsgericht werken, blended care en inzet van technologie, kunnen leiden tot een iets ander beeld. We streven daarbij naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: iwmo berichtenverkeer
In de grafiek staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van Huishoudelijke hulp en Individuele begeleiding in de periode T1 2022-T1 2024 en de prognose voor de periode T2 2024 – T1 2026. .
De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid, er wordt geen rekening gehouden met demografische ontwikkelingen. De impact van maatregelen zoals het verkennen van innoverende vormen van Individuele begeleiding en de transformatie hulp bij het huishouden kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: iwmo berichtenverkeer
Beschikbaarheid
Voor aanvullende zorg streven we ernaar inwoners binnen 14 dagen te helpen. Het blijkt in de huidige praktijk niet reeël om binnen deze termijn passende aanvullende zorg te bieden (beschikbaarheid). Dit komt door de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit) en de beschikbare personeelscapaciteit. Zie jaarstukken 2023 voor beschikbaarheidscijfers in 2023. De beschikbaarheid van de aanvullende zorg wordt ook beperkt door de druk op de financiën. We verwachten dat de druk op aanvullende zorg in 2025 en daarna nog steeds hoog is. Samen met de partners zetten we in op het tijdig beschikbaar houden van de ondersteuning voor de meest kwetsbare inwoners van goede kwaliteit en binnen de financiële kaders ondanks de stijgende vraag.
Kwaliteit
Ook bij de aanvullende zorgpartijen zetten we grotendeels de lijn van voorgaande jaren door. Zie voor een uitgebreidere toelichting de doelstelling laagdrempelige basiszorg.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We geven uitvoering aan het nieuwe contract sociaal-recreatief vervoer dat per 1 september 2024 ingaat (gereed Q3 2028).
- We implementeren het uitvoeringsprogramma Wmo-toezicht (gereed Q4 2027).
- We werken aan de implementatie van de landelijke inkomensafhankelijke eigen bijdrage die per 1-1-2026 ingaat (gereed Q4 2025).
Hervormingen:
- Bij ongewijzigd beleid zouden kosten boven het beschikbare budget uitkomen, in het kader van het programma “hervormingen Sociaal domein” wordt met partners gewerkt aan manieren om meer inwoners te ondersteunen binnen het beschikbare budget (gereed in Q4 2026).
- We stellen uitvoeringsprogramma’s op rondom de onderwerpen Ouderen en Begeleiding en activering. (gereed in Q1 2025)
- We bereiden een marktuitvraag voor de gemeentetaken aanvullende zorg Wmo per 2027 voor. (gereed in Q2 2025).
- We geven uitvoering aan de aangepaste afspraken in het kader van de verlengde overeenkomsten aanvullende zorg waarmee is gekeken naar onder andere: mogelijkheden van digitaliseren en collectief werken, minder intensieve begeleidingsvormen en inzet van goedkopere passende zorgvormen en waakvlamfuncties. Hiermee geven we ook invulling aan de concrete maatregel in de voorjaarsnota 2024 over “verlengingen aanvullende zorg” (gereed in Q4 2026).
- We voeren gesprekken met het zorgkantoor over welke preventieve activiteiten door het zorgkantoor kunnen worden overgenomen. Hiermee geven we invulling aan de concrete maatregel in de voorjaarsnota 2024 (gereed in Q4 2025)
- We werken aan het herinrichten van de subsidieregeling sociale prestatie en dagondersteuning. Hiermee geven we invulling aan de concrete maatregel in de voorjaarsnota 2024 (gereed in Q4 2025)
Activiteiten die we niet meer doen
- We voeren de RTZ (regeling tegemoetkoming zorgkosten) niet meer uit per 1 april 2025
- We bieden niet meer volledige keuzevrijheid voor dagbegeleidings aanbod in plaats daarvan wordt gekeken naar het dichtstbijzijnde passende aanbod. Hiermee geven we invulling aan de concrete maatregel in de voorjaarsnota 2024.
- We stoppen met de subsidie aan FIOM, het expertisecentrum op het gebied van ongewenste zwangerschap. Hiermee geven we invulling aan de maatregel in de voorjaarsnota 2024.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- Met de partners in de stad en met zorgverzekeraar en zorgkantoor geven wij invulling aan de gewenste transformatie vanuit het regioplan in het kader van het Integraal Zorg Akkoord. De hoofdthema's daarin zijn versterking samenwerking tussen de eerste lijn en het sociaal domein, de ouderen en mentale gezondheid. Daarnaast wordt er gewerkt aan de fundamenten digitalisering en arbeidsmarkt.
- We werken samen met de partners verder aan de uitvoering van het ADSU (Aan De Slag in Utrecht) convenant.
- We geven uitvoering aan het programma Thuis in je wijk.
Financiën Passende aanvullende zorg
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 1.761 | 1.660 | 3.219 | 3.237 | 3.237 | 3.237 | |
Lasten | 75.983 | 85.888 | 94.629 | 87.205 | 87.212 | 87.327 | |
Saldo Baten en Lasten | -74.221 | -84.228 | -91.410 | -83.968 | -83.975 | -84.090 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -74.221 | -84.228 | -91.410 | -83.968 | -83.975 | -84.090 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 9% , (2026 7% , 2027 8%, 2028 9%) |
---|
Het aanbod van passende aanvullende ondersteuning is vastgelegd in meerdere, meerjarige overeenkomsten. Deze kunnen niet ongelimiteerd worden aangepast. De opgenomen percentages zijn gebaseerd op wat redelijkerwijs gevraagd kan worden van aanbieders.
NB: de beïnvloedbaarheid van de onderdelen van het programma is niet optelbaar. Bijvoorbeeld: verlagen van het budget voor basiszorg, zal een opdrijvend effect hebben op de kosten van aanvullende zorg en 24-uurs ondersteuning en wachtlijsten zullen toenemen.