Doelstelling 3: Passende 24 uurs zorg en verblijf
Inwoners in de U16 regio wonen zoveel mogelijk zelfstandig en krijgen aanvullend op wat er in de sociale basis en de basiszorg kan worden geboden passende ondersteuning in de eigen leefomgeving. Als dit (tijdelijk) niet mogelijk is, heeft de U16-regio passende opvang- en verblijfsvoorzieningen.
Deze doelstelling is nieuw en vervangt de oude doelstelling uit de programmabegroting 2024, zie beleidsnota Samen Leven, Samen zorgen onder het beleidskader
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | Utrechts kader voor de invulling van maatschappelijke opvang. | |
2023 | Utrechtse uitgangspunten voor onderlinge samenwerking in de U16-regio voor beschermd wonen. | |
Regioplan maatschappelijke opvang en beschermd wonen Utrecht-stad | 2020 | Utrechtse uitgangspunten voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen. |
Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen U16 | 2017 | Regionale koers voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen. |
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
In de grafieken staat het aantal Cliënten dat gebruik maakt van beschermde woonvormen en opvang en begeleding in de periode T1 2022-T1 2024 en de prognose voor de periode T2 2024 – T1 2026. De lijn van Living lab stopt omdat dit als los project is afgerond en de werkwijze is opgenomen in de reguliere zorgvormen die we in Utrecht hebben.
De prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid. De impact van maatregelen zoals het beperken van instroom vanuit de Wlz kunnen leiden tot een wat afwijkend beeld waarbij we blijven streven naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen de financiële kaders.
Bron: iwmo verkeer
Beschikbaarheid
We streven ernaar om inwoners binnen 91 dagen te kunnen helpen door het bieden van beschermde woonvormen en begeleiding. Voor maatschappelijke opvang en opvang in het kader van geweld in afhankelijkheidsrelaties is het streven om inwoners gelijk te kunnen helpen. Het blijkt in de huidige praktijk niet reeël om binnen deze termijn passende toegang te bieden. Dit komt door de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit, beschikbare woningen. De beschikbaarheid van de beschermde woonvormen wordt ook beperkt door de druk op de financiën. Zie jaarstukken 2023 voor beschikbaarheidscijfers in 2023. We verwachten dat de druk op beschermde woonvormen in 2025 en daarna nog steeds hoog is. Samen met de partners zetten we in op het tijdig beschikbaar houden van de ondersteuning voor de meest kwetsbare inwoners van goede kwaliteit en binnen de financiële kaders ondanks de stijgende vraag.
Kwaliteit
Ook bij de partijen die beschermde woonvormen bieden zetten we grotendeels de lijn van voorgaande jaren door. Zie voor een uitgebreidere toelichting de doelstelling laagdrempelige basiszorg.
In aanvulling hierop hebben wij rondom de beschermde woonvormen regelmatig contact met de belangenbehartigers Maatschappelijk Opvang en Beschermd wonen. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren.
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We doen een nieuwe uitvraag voor de gecombineerde inloopvoorziening voor dakloze mensen en bereiden ons voor op een nieuwe contractering/subsidiëringsperiode (gereed in Q4 2025).
- We geven opvolging aan de uitkomsten van de evaluatie van de basiszorg voor dakloze mensen en bereiden ons voor op een nieuwe contractering/subsidiëringsperiode (gereed Q4 2025)
- We geven uitvoering aan de beleidsnota Utrecht Onderdak (gereed in Q4 2030)
- We zoeken naar een permanente locatie voor de KWR opvang (gereed in Q3 2025)
Hervormingen:
- Bij ongewijzigd beleid zouden kosten boven het beschikbare budget uitkomen, in het kader van het programma “hervormingen Sociaal domein” wordt met partners gewerkt aan manieren om meer inwoners te ondersteunen binnen het beschikbare budget (gereed in Q4 2026).
- We overwegen nieuwe contractering van de aanvullende zorg centrumgemeentetaken per 2027, hierover stemmen we af met de regio. Indien hiertoe wordt besloten, dan is de strategie gereed in Q2 2025, in samenhang met de gemeente taken.
- We geven uitvoering aan de aangepaste afspraken in het kader van de verlengde overeenkomsten aanvullende zorg waarmee is gekeken naar onder andere: mogelijkheden van digitaliseren en collectief werken, minder intensieve begeleidingsvormen en inzet van goedkopere passende zorgvormen en waakvlam functies. Hiermee geven we ook invulling aan de concrete maatregel in de voorjaarsnota 2024 over “verlengingen aanvullende zorg”. (gereed Q4 2026)
Activiteiten die we niet meer doen
- We verlagen de uitgaven op beschermd wonen, samen met partners en de regio voeren we het gesprek over de benodigde veranderingen om dit te realiseren. Hiermee geven we invulling aan de maatregel in de voorjaarsnota 2024.
- In lijn met de beleidsnota Utrecht onderdak en de Voorjaarsnota 2024 stellen we grenzen aan de opvang van zelfredzame remigrantengezinnen waarbij we meer inzetten op eigen verantwoordelijkheid.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We schrijven samen met de regio het regionaal Plan van Aanpak Dakloosheid.
- We blijven uitvoering geven aan het Regioplan beschermd wonen 2023-2028 . We blijven werken aan de doorontwikkeling van de toegang Beschermd wonen zoals beschreven in de samenwerkingsoverkeenkomst met de U16.
- We blijven met de regio in gesprek over de huisvesting van mensen die uitstromen uit maatschappelijke opvang en beschermd wonen. De gemaakte afspraken zullen we blijven monitoren en bijsturen indien nodig.
- We blijven de herstelacademie Enik doorontwikkelen.
- We voeren maatregelen uit in het kader van de landelijke aanpak beperking instroom Wlz van cliënten met GGZ-problematiek.
- We gaan door met de uitvoering van het actieprogramma gericht op inwoners met samenloop van problemen en (potentieel) veiligheidsrisico.
- We geven uitvoering aan het actieprogramma samen eropaf, waaronder het realiseren van prikkelarme opvang.
- We blijven het Centrum Seksueel geweld versterken in verband met de nieuwe zedenwet die in 2024 is ingegaan. Hierin werken we ook samen met de aanpak straatintimidatie.
- We bereiden ons voor op het uitbreiden van de Expertiseteams Veiligheid Utrecht (EVU, voorheen pilot ketenversnelling) naar de hele stad om de aanpak van huiselijk geweld en/of kindermishandeling (0-100) te versterken. Daarbinnen beproeven we specifieke onderdelen in voorbereiding op het landelijke Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. (Zie hiervoor ook programma kansrijk opgroeien).
- We blijven het brede gebruik van de verplichte meldcode huiselijke geweld en kindermishandeling extra onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door middel van het faciliteren van een regionaal symposium gericht op de aanpak van huiselijk geweld.
Financiën Passende 24 uurs zorg en verblijf
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 2.652 | 1.609 | 1.822 | 1.822 | 1.822 | 1.822 | |
Lasten | 120.479 | 131.788 | 131.059 | 129.950 | 129.586 | 126.026 | |
Saldo Baten en Lasten | -117.827 | -130.179 | -129.237 | -128.128 | -127.764 | -124.204 | |
Onttrekking reserves | 4.208 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 4.208 | 358 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -113.619 | -129.821 | -129.237 | -128.128 | -127.764 | -124.204 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 7% , (2026 7% , 2027 7%, 2028 7%) |
---|
Het budget voor de centrumgemeentetaken wordt ingezet in afstemming met de regiogemeenten. In principe blijven de rijksmiddelen beschikbaar voor deze taken en kan de gemeente Utrecht niet zelfstandig besluiten over anders inzetten van deze middelen.