Programma 's

Passende ondersteuning en opvang

Risico's

Strategische programmarisico’s

Maatregel

Het tijdig kunnen bieden van zorg, ondersteuning en opvang op maat staat onder druk, wat resulteert in wachtlijsten. De vraag naar zorg neemt toe en is sterk afhankelijk van factoren zoals vergrijzing, afbouw van de GGZ en brede inzet op langer thuis wonen. Zonder voldoende passende woonplekken, zal de druk op de zorg en daarmee op de opvang zo erg toenemen, dat we zonder verdere maatregelen niet meer aan onze wettelijke taken op het gebied van de Wmo (maatschappelijke opvang), mensenrechten (opvang van zeer kwetsbare niet rechthebbende dakloze mensen) en huisvestingstaakstelling statushouders kunnen voldoen. Daarnaast neemt zorgduur en opvang toe door meer complexe problematiek en door stagnering van uitstroom door krapte op de woningmarkt. Parallel zien we dat de krapte op de arbeidsmarkt de levering van zorg onder druk zet. Dit kan leiden tot verergerde problematiek, meer mensen op straat en langer verblijf in (duurdere) niet passende vormen van zorg.

Samen met partners zoeken hoe we hulpvragen zoveel mogelijk in het gewone leven, met lichtere ondersteuning en door meer opgavegericht en integraal werken kunnen oplossen

Onzekere toekomst voor opvang ongedocumenteerde mensen en dakloze EU-(arbeids)migranten en grotere druk op het sociale stelsel.
Door het regeerakkoord is de toekomst van de opvang voor ongedocumenteerde mensen en dakloze EU-(arbeids)migranten heel onzeker. Als de financiering wegvalt, zakken we door de humanitaire ondergrens. Het verminderen van opvang voor deze mensen een nóg grotere druk op de al overbelaste sociaal-maatschappelijke en gezondheidsvoorzieningen tot gevolg, door toename van het aantal (zeer kwetsbare) buitenslapers, van complexe lichamelijke en/of psychische medische problematiek en verslaving onder deze groep. We verwachten door afbouw van de opvang een toename van overlast en meer druk op politie en handhaving en andere veiligheidspartners. Daarbij is er een groter risico dat deze mensen slachtoffer worden van uitbuiting en mensenhandel.
Een recente tool van het ministerie van VWS geeft inzicht in de rechten van EU-(arbeids)migranten binnen de Wmo. Als dit verder geïmplementeerd wordt, liggen onze wettelijke taken hoger dan hoe we deze nu uitvoeren. Concreet betekent dit dat meer mensen recht hebben op zorg vanuit de Wmo, terwijl het budget niet meegroeit.

 Actieve lobby indien gewenst en mogelijk in G4- of VNG-verband

 De landelijke akkoorden IZA, GALA, WOZO die inzetten op preventie ten opzichte van medische zorg vergroten de druk op en vraag aan het sociale domein. De omvang hiervan is moeilijk in te schatten. Aan de akkoorden zijn vooralsnog tijdelijke middelen gekoppeld in de vorm van specifieke uitkeringen (SPUKs). Dit geeft onzekerheid over de borging van de transformaties in de zorg die worden beoogd met deze akkoorden.

Bij de uitwerking van deze akkoorden in transformatieplannen worden aannames gemaakt op effect op sociaal domein, en deze worden ook gemonitord. Indien nodig wordt hier de lobby op ingezet.

Er zijn financiële onzekerheden. Het Landelijk houdbaarheidsonderzoek Wmo en landelijke eigen bijdrage regeling Wmo zijn nog steeds niet afgerond waardoor niet bekend is wat dit gaat betekenen voor de financieringen. Ook de kabinetswissel maakt dat vooruitkijken op deze grote bewegingen onzeker is.

Actieve lobby indien gewenst en mogelijk in G4- of VNG-verband

 
De financiële risico’s zijn in een totaaltabel terug te vinden in de paragraaf Weerstandsvermogen en de risico’s met betrekking tot de Verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf Verbonden partijen .

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50