Doelstellingen

Passende basiszorg

Doelstelling 1: Passende basiszorg

Utrechters met een hulpvraag krijgen tijdig een passende oplossing aanvullend op wat er in de sociale basis kan worden geboden .

Deze doelstelling is nieuw en vervangt de oude doelstelling uit de programmabegroting 2024, zie beleidsnota Samen Leven, Samen zorgen onder het beleidskader

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Nota van uitgangspunten met elkaar voor elkaar - onderdelen van sociale basis en basiszorg 2025-2035

2024

Kaders voor de opdracht aan de buurtteams, onafhankelijke cliëntondersteuning en informatie en advies voor 2025 - 2035.

Beleidsnota Samen Leven, Samen zorgen

2024

Utrechtse kader voor de Wmo 2024-2034.

Verordening maatschappelijke ondersteuning

2023

Verordening Wmo geldend in 2024.

Effectindicatoren

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik

2021

2022

2023

Aantal unieke klanten op basis van lopende casussen

11.289

10.953

10.351

Aantal lopende casussen

11.654

12.213

11.939

Aantal nieuw gestarte casussen

5.457

6.325

7.068

Bron: Jaarverslagen buurtteam

De bovenstaande tabel geeft het aantal unieke klanten, lopende casussen en nieuwe gestarte casussen voor 2021, 2022, 2023 weer. Omdat de wijze van registreren is gewijzigd bij het buurtteam zijn er niet voldoende data om op basis van data een meerjarige voorspelling te doen.
De druk bij het buurtteam neemt toe. Het aantal unieke klanten is afgenomen, dit komt door een administratieve opschoning waarbij dossiers van cliënten waar geen actieve inzet meer was, zijn afgesloten. De instroom blijft wel stijgen. De verwachting is dat deze trend doorzet door de groei van de stad en bewegingen zoals inzet op langer thuis wonen.

Beschikbaarheid
De wachttijd bij het Buurtteam is iets langer dan de streefnorm van 5 dagen (zie ook jaarstukken 2023 ). Dit komt (onder andere) door het personeelstekort en de stijgende vraag naar ondersteuning die terug te zien is in de stijging van de hoeveelheid nieuw gestarte casussen. Er wordt wel rekening gehouden met urgentie van de hulpvraag waardoor spoedeisende vragen zo snel mogelijk worden opgepakt, waardoor verergering van problemen wordt voorkomen. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van de ondersteuning voor de meest kwetsbare inwoners van goede kwaliteit en binnen de financiële kaders ondanks de stijgende vraag. Of dit lukt is onder andere sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit, zowel binnen het Buurtteam als bij voorzieningen waarnaar wordt verwezen.

Kwaliteit
Om de kwaliteit te monitoren zetten we grotendeels de lijn van voorgaande jaren door. De buurtteams gebruiken de app Ervaringwijzer om cliëntervaringen uit te vragen. Ervaringwijzer meet de cliëntervaring op drie gebieden: ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’. In de tertaalgesprekken worden de resultaten met het buurtteam besproken. Over de uitkomsten van de Ervaringwijzer informeren we uw raad jaarlijks in de jaarstukken .
Daarnaast volgen we de ervaring van cliënten door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens tertaalgesprekken, signalen uit de stad en de meldingen van incidenten en calamiteiten. Het Panel Meetellen blijft daarnaast onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden (zie bijvoorbeeld het onderzoek “vinden wat je nodig hebt ”). Ook hebben wij regelmatig contact met verschillende cliëntraden, zoals de Wmo-cliëntenraad. Zij geven ons gevraagd en ongevraagd advies en geven signalen door over de ervaren kwaliteit van de ondersteuning en waar we deze kunnen verbeteren.

Aanvullend hierop houdt de GGDrU sinds 1 maart 2024 toezicht op de kwaliteit van alle vormen van Wmo-ondersteuning. Naast een mandaat voor kwaliteitstoezicht hebben zij ook een mandaat om het toezicht op incidenten en calamiteiten te houden.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We geven uitvoering aan de nieuwe contracten met de buurtteamorganisatie. Hierin geven we invulling aan ontwikkelopgaven uit de Nota van uitgangspunten Met elkaar, voor elkaar (gereed Q4 2028).
  • We geven uitvoering aan de nieuwe opdracht voor sociaal raadslieden en hulp bij financiën door vrijwilligers (Gereed Q4 2028).
  • We werken toe naar een nieuw contract voor de dienstverlening onafhankelijke cliëntondersteuning en informatievoorziening (gereed in Q4 2025).

Activiteiten die we niet meer doen

  • We kijken op basis van het nieuwe contract van de buurtteamorganisatie kritisch naar wat er in de basiszorg thuishoort en wat niet.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We werken aan de uitvoering van het actieplan ‘Een (t)huis voor ouderen’.
  • De buurtteams helpen inwoners integraal met hun hulpvraag binnen de sociale basiszorg in samenwerking met andere partners in de stad.
  • De sociaal raadslieden ondersteunen de buurtteams met vragen op sociaal-juridisch gebied.

Financiën Passende basiszorg

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 4% , (2026 6% , 2027 9%, 2028 9%)

Het aanbod van buurtteams sociaal is vastgelegd in een meerjarige overeenkomst. Deze kan niet ongelimiteerd worden aangepast. De opgenomen percentages zijn gebaseerd op wat redelijkerwijs gevraagd kan worden van deze aanbieder.

NB: de beïnvloedbaarheid van de onderdelen van het programma is niet optelbaar. Bijvoorbeeld: verlagen van het budget voor basiszorg, zal een opdrijvend effect hebben op de kosten van aanvullende zorg en 24-uurs ondersteuning en wachtlijsten zullen toenemen.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 16:43:15 met de export van 11/14/2024 16:37:17