Doelstellingen

Inkomenszekerheid

Doelstelling 4: Inkomenszekerheid

Utrechters kunnen rondkomen, meedoen en zijn schulden(zorg)vrij.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid

2024

Beleidskader voor hulp aan inwoners bij rondkomen, meedoen en schulden

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We geven uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma financiële bestaanszekerheid
  • We geven een impuls voor kinderen voor meedoen aan sport en cultuur
  • We gaan de schuldhulpverlening voor bijzondere doelgroepen zelf uitvoeren

Activiteiten die we niet meer doen

  • We stoppen met het aanbieden van een collectieve zorgverzekering met korting aan inwoners met een laag inkomen

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We gaan verder met het doorontwikkelen van het digitaal loket voor de aanvraag van minimaregelingen
  • We verbeteren onze dienstverlening en vergroten het bereik van onze regelingen
  • We werken stresssensitief
  • We bieden van inkomensondersteuning in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ
  • We wijken af van de 4-weken zoektermijn voor jongeren tot 27 jaar
  • De inkomstenvrijlating voor jongeren tot 27 jaar blijven we uitvoeren, totdat dit wordt overgenomen in de Participatiewet
  • We bieden de U-pas aan
  • We voeren de minimaregelingen uit
  • We versoberen de Studietoeslag
  • We bieden schuldhulpverlening aan inwoner met problematische schulden
  • We geven uitvoering aan een herziene regeling Bijzondere Bijstand, waarin meer ruimte is voor medische kosten en de jongerentoeslag is verruimd. We houden hierbij rekening met de bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2024 aangenomen motie 315 'Hand in eigen boezem: taakstelling op vastgoed om de meest kwetsbaren te ontzien'.
  • We voeren de verruimde Individuele inkomenstoeslag, met een kortere referteperiode en hogere inkomensgrens, uit
  • We lobbyen voor een herziening van de Participatiewet en een hoger sociaal minimum
  • We zetten in op vroegsignalering van schulden

Financiën Inkomenszekerheid

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 2 %, (2026 5 %, 2027 5 % , 2028 5 %)

Elke Utrechter die daar recht op heeft krijgt inkomensondersteuning volgens de Participatiewet, dit is landelijke regelgeving. Het is vrijwel onmogelijk om deze uitgaven te verminderen, vanwege de beperkte beleidsvrijheid die gemeenten hierin hebben. Ook de beïnvloedbaarheid van de personele inzet is zeer beperkt; minder personeel leidt tot hogere werkvoorraden en langere doorlooptijden. De uitgaven voor bijstand hangen sterk samen met de doelstelling ‘werken of participeren naar vermogen’ en de keuzes die daarin gemaakt worden.

De schuldenaanpak hangt nauw samen met de uitvoering van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening, waardoor ook hier de beïnvloedbaarheid beperkt is.

Het wel beïnvloedbare gedeelte betreft de instrumenten die geen wettelijke verplichting zijn. Binnen het minimabeleid is de U-pas het belangrijkste voorbeeld.

Het stoppen of verminderen van een activiteit binnen deze doelstelling is direct voelbaar bij de inwoners die er nu gebruik van maken.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 16:43:15 met de export van 11/14/2024 16:37:17