Programma 's

Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid

Risico's

Strategische programmarisico’s

Maatregel

 Een laagconjunctuur leidend tot onder meer teruglopende investeringen in vastgoed heeft negatieve gevolgen voor de groei van bedrijven en werkgelegenheid.

  • In ons arbeidsmarktbeleid focussen we ons op sectoren waarvan we verwachten dat deze in de toekomst en/of tijdens laagconjunctuur nog steeds werkgelegenheid bieden.

 Krapte op de arbeidsmarkt , zowel in markt als bij gemeenten de markt leidt dit tot belemmeringen in ondernemerschap, bij de gemeente tot belemmeringen in het uitvoeren van onze ambities

  • Marktgroepenaanpak, om zoveel mogelijk mensen toe te leiden naar duurzaam werk en passend bij de maatschappelijke opgaven van onze stad. 
  • Actieve wervingscampagne voor vergroten uitvoeringskracht Economie

Ongunstige marktomstandigheden , zoals stijgende kosten voor grondstoffen en energie, netcongestie en inflatie. Dit kan leiden tot problemen in de bedrijfsvoering bij ondernemers, en stagneert groei en het aantrekken van kapitaal.

  • Ondernemer Centraal 
  • Uitvoeringsprogramma netcongestie inclusief aanpak bedrijven(terreinen) 
  • Faciliteren verduurzaming / circulair ondernemen 
  • Toeleiding naar kapitaal via ROM 
  • Subsidie Vitale Winkelgebieden 
  • Subsidieregeling Werk naar Werk.

Toenemend ruimtegebrek voor werkgelegenheid (kantoren, bedrijven, winkels, instellingen), waardoor er onvoldoende mogelijkheden zijn voor meegroeien van de werkgelegenheid met groei van de bevolking

  • Aanpak intensivering werklocaties. 
  • Regionale afstemming werklocaties  
  • Uitgifte Strijkviertel (op termijn) 
  • Acties vanuit beleidsnota Werklocaties worden uitgevoerd.  

Door toenemende ruimtedruk komt de betaalbaarheid van diverse werkfuncties onder druk. Dit kan een negatieve impact hebben op de diversiteit van het Utrechtse bedrijvenbestand. Bedrijven die maatschappelijke waarde toevoegen kunnen niet goed doorgroeien in Utrecht.

  • In de beleidsnota werklocaties worden voorstellen gedaan hoe hier mee om te gaan. Input hiervoor is onder andere een onderzoek naar betaalbaarheid dat wordt uitgevoerd 
  • Investeren in verdichten en verduurzamen van bedrijventerreinen (samen met de OMU) 

Door stijgende lasten en inflatie hebben Utrechters met hetzelfde inkomen minder te besteden.  
Bij huishoudens met een laag inkomen staat de bestaanszekerheid onder druk. Door de stijgende lasten bestaat het risico op een verbreding van deze problematiek richting de lage middeninkomens. De gemeente heeft niet de beleidsinstrumenten om structurele inkomenstekorten te dempen en het Rijk biedt tot nu toe geen oplossing in de vorm van toereikend inkomensbeleid.

  • Inkomensbeleid is voorbehouden aan het Rijk. Wij monitoren de ontwikkelingen in wet- en regelgeving. 

Nieuwe wetgeving of financieringssystematieken kunnen beteken dat er een groter beroep gedaan wordt op bepaalde instrumenten of dat er een nieuwe prikkel ontstaat om instrumenten meer in te zetten, zoals bij LKS.

  • Monitoren ontwikkelingen wetgeving

Netcongestie kan leiden tot vertraging van uitgifte en verkoop van panden voor bedrijfsmatig vastgoed. Dit kan een remmend werking hebben op de economische ontwikkeling.

  • Gemeente stimuleert en faciliteert  bij het zoeken naar slimme alternatieve oplossingen (o.a. E-hubs) en tijdelijke maatregelen Voucherregeling voor advies over netcongestie voor ondernemers 

 
De financiële risico’s zijn in een totaaltabel terug te vinden in de paragraaf Weerstandsvermogen en de risico’s met betrekking tot de Verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf Verbonden partijen .

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50