Doelstellingen

Nieuwkomers

Doelstelling 1: Nieuwkomers

Nieuwkomers weten zich welkom en thuis in Utrecht en kunnen zich maximaal ontwikkelen en ontplooien voor hun toekomst in Utrecht of ergens anders.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Thuis in Utrecht

2021

Nota van uitgangspunten Inburgering.

Kaders nieuwe grootschalige opvanglocaties asielopvang Utrecht

2020

Uitgangspunten en randvoorwaarden voor realiseren van nieuwe locaties voor asielopvang in Utrecht met Plan Einstein.

Landelijke pilot LVV plus Utrechtse werkwijze

2019

Afspraken en aanpak van een landelijke pilot voor Opvang en begeleiding van ongedocumenteerden.
Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak. Dit kan leiden tot een aanpassing van doelstelling en indicatoren in de volgende programmabegroting.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We blijven bij de landelijke overheid pleiten voor een humaan asielbeleid. Met gemeenten en de VNG zetten we ons in voor het behouden van de Spreidingswet, van kwalitatief goede asielopvang en de voorrangsregeling voor statushouders op sociale huurwoningen. Voor ongedocumenteerde mensen blijven we de landelijke uitrol van de LVV ondersteunen. We werken -zover mogelijk- niet mee aan maatregelen die tot dakloosheid of strafbaarstelling leiden (motie 310 ).

Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We zetten de zoektocht naar duurzame en kwalitatief goede asielopvanglocaties volgens Plan Einstein-concept met gemengd wonen en flexibele schil voort binnen kaders Spreidingswet en gemeentelijk beleid. Dit gaat zowel om reguliere asielzoekers als alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV).
  • Voor 30 juni 2025 hebben we tenminste 1491 opvangplekken voor asielzoekers vanwege de nieuwe wettelijke taakstelling voor het realiseren van asielopvangplekken (spreidingswet).
  • We zetten activiteiten en cursussen Plan Einstein op diverse asiellocaties (permanente-, tijdelijk- en noodopvang) voort en zetten meer in op toeleiding naar werk en op jongvolwassenen.
  • We werken met de partners aan het realiseren van een Gezond pedagogisch klimaat voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen die worden opgevangen door het COA.
  • We bereiden de matching van statushouders aan beschikbare woningen voor en dragen zo bij aan het realiseren van de huisvestingstaakstelling. Ook willen we tussenvormen (tussen opvang en huisvesting in) starten. Hier kunnen statushouders tijdelijk wonen, onder andere in afwachting van hun gezinshereniging, .
  • Als de Rijksfinanciering voor de pilots Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) en kwetsbare EU-migranten stopt, zetten we een (beperktere) vorm van opvang en begeleiding van ongedocumenteerde mensen en van kwetsbare dakloze EU migranten voort binnen de mogelijke financiële kaders.
  • We voeren de Wet inburgering 2021 uit en werken al lerende aan een goed werkend inburgeringsstelsel in Utrecht.
  • We realiseren opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen en zorgen voor sociaal beheer op deze plekken. We ondersteunen Oekraïense vluchtelingen in de toegang tot stedelijke voorzieningen zoals (huisarts)zorg en onderwijs.
  • We zetten in op verbetering van de participatie en zelfredzaamheid van Oekraïense vluchtelingen, waarbij het accent meer komt te liggen op ontwikkeling van de Nederlandse taal, duurzaam en passend werk en de weg vinden in de Nederlandse cultuur en maatschappij

Financiën Nieuwkomers

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 29 %, (2026 30 %, 2027 30 % , 2028 30 %)

De lasten binnen deze doelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. Om het budget substantieel te verlagen is een redelijke opzegtermijn nodig, daarom is 2025 beperkt beïnvloedbaar.

Veemdelingen: door de wet Inburgering 2021 is dit een wettelijke taak. De ambitie van Utrecht ligt hoger dan de wettelijke taak, maar niet veel. De beïnvloedbaarheid is daarmee beperkt.

Opvang: onder de Spreidingswet is dit een wettelijke taak, maar het is onzeker hoe de invulling en uitvoering daarvan zich ontwikkelt onder het nieuwe kabinet. De ambitie van Utrecht ligt ook hier hoger, bijvoorbeeld bij Plan Einstein, waar bewoners van AZC en buurt samen leven, leren en werken.

Het loslaten van de ambities biedt financieel ruimte, met als consequentie dat vreemdelingen minder makkelijk meedoen in de samenleving. Dit kan verderop in de keten leiden tot hogere kosten in verband met werkloosheid en zorgbehoefte.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50