Doelstellingen

Huisvesting scholen

Doelstelling 2: Huisvesting scholen

Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)

2021

In deze verordening beschrijven we de regels waaraan wij en schoolbesturen ons houden bij het bouwen van schoolgebouwen.

Onderwijsbeleid | Gemeente Utrecht
Meerjarenperspectief onderwijshuisvesting 2016-2025
Voortgangsrapportage Onderwijshuisvesting 2023

Leerlingproces 2023

2015

2022

2023

Meerjarenplanning en leerlingenprognoses

Uitvoeringsplan Utrechtse Kindcentra

2021

Uitvoeringsplan Utrechtse kindcentra, regels rondom het gezamenlijk bouwen van Kinderopvang en onderwijs.

Effectindicatoren

Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden op:

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • 2025 staat in het teken van de afronding van het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting 2016-2025 (MPOHV), daarom krijgen nieuwe activiteiten krijgen een plek in de opvolger van het MPOHV, het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041 (IHP) (gereed q4 2024).

Activiteiten die we niet meer doen

  • Om hoge kosten voor de lease van accu's te voorkomen is ervoor gekozen om bij renovatieprojecten voorlopig aan gas te blijven, er worden wel aanvullende installaties (hybride warmtepompen) geplaatst om de netcongestieproblematiek het hoofd te bieden en tijdig te blijven voorzien in de huisvesting van scholen.  

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • In 2025 blijven we ons samen met schoolbesturen inzetten voor de realisatie van moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen.
  • We blijven op structurele basis met de schoolbesturen zowel stadsbreed, op wijk- of gebiedsniveau bespreken wat er aan huisvesting nodig is binnen het kader van het IHP.
  • Binnen het programma realiseren we in iedere nieuwbouwwijk met voldoende omvang een nieuwe basisschool. Voor de VO scholen kijken we naar de stadsbrede spreiding.
  • We realiseren ongeveer 4 nieuwe gymzalen, en renoveren 2 gymzalen.
  • We realiseren de (vervangende) nieuwbouw, renovatie en uitbreiding van ongeveer 9 scholen.
  • We kennen subsidie toe voor 10 groene schoolpleinen. De scholen realiseren op basis hiervan zelf de nieuwe schoolpleinen. Bij de realisatie kan om uiteenlopende redenen vertragingen oplopen, waardoor wellicht niet alle pleinen in 2025 gereed zijn.
  • In 2025 willen we gaan werken met een nieuwe regeling voor groene schoolpleinen. Deze voorgenomen regeling maakt onderscheid tussen scholen in een wijk met een lage SES score en overige scholen en kent scholen in een wijk met een lage SES score een hogere bijdrage toe.
  • Stimuleren van Utrechtse Kindcentra (UK). We zijn bezig met de voorbereidingen van de bouwplannen voor UK’s in Cartesius, Groenewoud, Merwedekanaalzone. Het UK in Vleuten-dorp is onlangs opgeleverd.
  • De door de gemeenteraad vastgestelde Utrechtse Onderwijsagenda (UOA) biedt de visie en ambities op onderwijs. Met onderwijshuisvesting faciliteren wij de realisatie van deze visie en ambities.
  • We zetten ons  in om verschillende functies (kinderopvang, zorg/welzijn, bibliotheek etc) in een gebouw te mengen en dubbelgebruik van ruimtes te integreren, uitgewerkt in het IHP onderwijs.

Financiën Huisvesting scholen

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 17 %, (2026 17 %, 2027 18 % , 2028 18 %)

De lasten binnen deze beleidsdoelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. Huisvesting van scholen (basis-, voortgezet en speciaal onderwijs) is een wettelijke taak van gemeenten. Het merendeel van de kosten is structureel (o.a. kapitaallasten) en zeer beperkt beïnvloedbaar. De financiële ruimte betreft vooral incidentele middelen uit de programmabegroting en stelposten voor kapitaallasten. Deze stelposten worden gehanteerd als buffer om risico's en onzekerheden op te vangen. Het inzetten van de beïnvloedbare ruimte kan leiden tot knelpunten die op dat moment accuut zijn en dan geen dekking hebben.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 16:43:15 met de export van 11/14/2024 16:37:17