Doelstelling 1: Eigen pad in het onderwijs
Alle kinderen en jongeren doorlopen hun eigen unieke pad in het onderwijs naar kansrijke deelname aan de samenleving.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | De gezamenlijke agenda van schoolbesturen, kinderopvangpartners, (onderwijs)partners) en gemeente Utrecht. | |
2023 | De uitgangspunten voor de beleidsregel die aanbieders van Voorschoolse Educatie (VE) de mogelijkheid biedt om subsidie aan te vragen voor het uitvoeren van VE. Deze nota is de opvolger van beleidsnota Voorschoolse Educatie. | |
2022 | Voorschriften op het gebied van leerlingenvervoer. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bereik voorschoolse educatie | 73 | 90 | 90 | 90 | ||||
Aantal beschikbare Voorschoolse Educatie (VE) plaatsen. | 1350 | 1350 | 1350 | |||||
Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Klanttevredenheid leerlingenvervoer. | 7,1 | 8 | 8 | 8 | 8 | |||
% van de Utrechtse bevolking dat lid is van de bibliotheek. | 26% | 26% | 26% | 26% | 26% | |||
Aantal benaderde jongeren in de Focus aanpak | 1000 leerlingen | 1000 leerlingen | 1000 leerlingen | |||||
Aantal thuiszitters 5-18 jaar. | 133 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
% niet vervulde vacatures in het primair onderwijs | 9,1% | - | - | - | - |
Uitgebreidere informatie over indicatoren die betrekking hebben op deze doelstelling is te vinden op:
- Raadsbrief Voortgang uitvoering moties en coalitieakkoord Utrecht Leert 1e kwartaal 2023
- Raadsbrief Plan van aanpak Onderwijsregio Utrecht Stad en landelijke peiling personeelstekorten onderwijs 2023
- Raadsbrief Voortgang Voorschoolse Educatie
- Raadsbrief Korte termijn plan van aanpak Leerlingenvervoer
- Raadsbrief Voortgangsrapportage passend onderwijs en voortijdig schoolverlaten
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We voeren, samen met onderwijspartners in de stad, de Utrechtse Onderwijsagenda 2024-2027 uit. In deze agenda staan op vijf thema's doelstellingen geformuleerd die bijdragen aan het bereiken van de overkoepelende ambities: kansengelijkheid, voldoende professionals en inclusie.
- We gaan uitvoering geven aan de in juni 2024 door de raad vastgestelde Beleidsnota bibliotheek 2024 – 2034 De beleidsnota biedt inhoudelijke sturing ten behoeve van de te subsidiëren activiteiten. Bij deze inhoudelijke sturing hoort ook meer sturing op de impact van de bibliotheek en het monitoren van de ontwikkelingen aan de hand van een uitgebreide set indicatoren.
- We sturen op de kwaliteit van de voor- en vroegschool door samen met de Universiteit Utrecht een kwaliteitsmeting uit te voeren (gereed Q3 2025).
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We geven uitvoering aan het ‘mbo-uitvoeringsplan 2023-2026: Waardering voor vakmanschap’. Hiermee zorgen we ervoor dat mbo’ers gelijkwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving en dat jongeren, het onderwijs en de arbeidsmarkt goed met elkaar verbonden zijn.
- We bieden samen met de kinderopvangpartners voorschoolse educatie in de stad voor alle peuters en zorgen ervoor dat we ouders van kinderen met een indicatie voor de voorschool weten te bereiken en stimuleren hen hier gebruik van te maken.
- Ook zetten we in op verschillende (extra) taal/ontwikkelingsinterventies voor kinderen jonger dan 2,5 jaar. Op deze manier proberen professionals en ouders in Utrecht samen de taalontwikkeling van kinderen zo vroeg mogelijk te stimuleren.
- We zorgen er samen met partners voor dat kinderen die dat nodig hebben extra ondersteund worden binnen de voorschool. Wanneer kinderen niet mee kunnen in de reguliere voorschool of kinderopvang bieden we een andere plek waar het kind zich kan ontwikkelen.
- We verstrekken verschillende subsidies aan het primair onderwijs (vroegschool), de bibliotheek en Taal doet Meer om kinderen met een taalachterstand optimaal te ondersteunen en extra mogelijkheden voor taal- en leesstimulering aan te bieden aan ouders en kinderen. Ook geven we subsidie aan de Taalschool en Ithaka als eerste opvang voor kinderen die als nieuwkomer in ons land aankomen en geen Nederlands spreken.
- Utrechtse kernpartners werken samen aan het bieden van een passende plek in het onderwijs voor alle leerlingen en aan het voorkomen van thuiszitten. De leidraad hierbij is de Utrechtse thuiszittersaanpak.
- Om het Utrechtse leerlingenvervoer toekomstbestendig en betaalbaar te houden zijn we voornemens de verordening en beleidsregel Leerlingenvervoer te wijzigen, zodat de uitgaven en beschikbare middelen meer in balans zijn. We zijn voornemens de nieuwe regelgeving per 1 januari 2025 in te laten gaan (gereed q1 2025).
- We zorgen dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen en doorstromen naar een plek op de arbeidsmarkt die past bij hun mogelijkheden en talenten.
- We zorgen via de kernpartneraanpak dat alle kinderen een passend aanbod hebben van onderwijs, aangevuld met zorg en/of jeugdhulp indien nodig.
- Uitvoeren van de wettelijke taken van leerplicht en het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC) en leerlingenvervoer.
- Met de Aanpak Utrecht Leert blijven we werken aan het werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van onderwijspersoneel om de lerarentekorten terug te dringen.
- In samenwerking met de afdeling volksgezondheid werken we aan een Gezond Gewicht op school: een samenhangend programma van schoolmaaltijden, voedseleducatie en meer bewegen op school (bewegingsonderwijs en bewegend leren).
- We zorgen dat (gezinnen van) kinderen die opgroeien in armoede via school gebruik kunnen maken van extra middelen door inzet van fondsen zoals JEF en Leergeld.
- Onderwijsimpulsregeling wordt versoberd in het kader van de bezuiningsopgave behorend bij Voorjaarsnota 2024, hierdoor zijn er minder middelen beschikbaar voor initiatieven en experimenten die bijdragen aan kwaliteitsverbetering, innovatie en aansluiting PO-VO.
Financiën Eigen pad in het onderwijs
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 18.181 | 16.493 | 17.181 | 17.181 | 17.181 | 17.181 | |
Lasten | 65.827 | 67.019 | 67.177 | 66.868 | 66.276 | 66.230 | |
Saldo Baten en Lasten | -47.645 | -50.526 | -49.996 | -49.687 | -49.095 | -49.049 | |
Onttrekking reserves | 472 | 1.142 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 472 | 1.142 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal | -47.173 | -49.385 | -49.994 | -49.686 | -49.094 | -49.048 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 12 %, (2026 13 %, 2027 13 % , 2028 13 %) |
---|
De lasten binnen deze doelstelling zijn beperkt beïnvloedbaar. De langlopende subsidieverplichting aan de bibliotheek beperkt de beïnvloedbaarheid. Door een raadsbesluit zou dit aangepast kunnen worden en is daarmee op termijn wel beïnvloedbaar.
Gelijke kansen, onderwijsachterstandenbeleid, talentontwikkeling en voldoende goede onderwijsprofessionals zijn opgaven uit het coalitieakkoord.