Paragrafen

Lokale heffingen

Hieronder volgen de ontwikkelingen en actualiteiten:

Opbrengstenverhoging
In de voorjaarsnota 2024 is voorgesteld om naast de compensatie van prijsstijgingen (indexatie van 4,5%) de opbrengsten voor 2025 op verschillende manieren te verhogen. De meest opvallende zijn de onroerende-zaakbelasting (OZB) met een extra opslag van 12% en de verhoging van de toeristenbelasting, waarbij het tarief wordt verhoogd naar 8,5% van de overnachtingsprijs.

Vermogensgrens
Vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 wordt in het kader van bestaanszekerheid onderzocht hoe de vermogensnorm kan worden opgehoogd, om zodoende meer kwijtscheldingen op lokale belastingen te kunnen geven. De Utrechtse gemeenteraad heeft december 2023 het besluit genomen om de vermogensgrens voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen te verhogen, zie Raadsbesluit Initiatiefvoorstel tot wijziging van 'Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen gemeente Utrecht'. De regering heeft dit besluit echter vernietigd. Het besluit zou in strijd zijn met het recht en het algemeen belang. De Utrechtse gemeenteraad is het hier niet mee eens en is bij de Raad van State in hoger beroep tegen de vernietiging het raadsbesluit. De zitting van het beroep heeft in juni 2024 plaatsgevonden, een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak naar aanleiding van het beroep volgt.
Tegelijkertijd zijn we de eerste maanden van 2024 gestart met een stevig lobbytraject om de wettelijke bepalingen waarin de vermogensgrens voor kwijtschelding wordt geregeld alsnog aan te passen. De Kamer heeft uiteindelijk een motie aangenomen die uit twee delen bestaat:
Allereerst vraagt de motie om gemeenten zo snel mogelijk de beleidsruimte te geven om de vermogensgrens op te trekken naar het niveau van de Participatiewet. Het gaat daarbij om een vrijwillige keuze. Gemeenten mogen ook een lagere vermogensgrens (blijven) hanteren.
De motie vraagt verder om ‘de Kamer te informeren over de wettelijke mogelijkheden en implicaties voor het volledig gelijktrekken van de vermogensgrenzen, en daarbij de maatschappelijke opbrengsten van de preventieve werking van een financiële buffer mee te nemen’. Het gaat dan om een verplichte ophoging naar het niveau van de Participatiewet die in heel Nederland gaat gelden. Gemeenten verliezen dan de beleidsruimte om de vermogensnorm – binnen grenzen - zelf te bepalen.
De aangenomen motie heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, maar we blijven nauw in contact met MinBZK (Utrecht lijnrecht tegenover het rijk (binnenlandsbestuur.nl) .

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
De kwaliteit van dienstverlening vanuit de BghU is verminderd, waardoor niet meer aan de gestelde kwaliteitsnormen wordt voldaan. Er zijn achterstanden ontstaan, welke voornamelijk voortkomen uit de ICT-transitie en uit de toename van het aantal bezwaarschriften met betrekking tot de WOZ-waardering. De BghU werkt aan het structureel verbeteren van de dienstverlening en bedrijfsvoering. In de raadsbrief Voortgang uitvoering wet WOZ en dienstverlening BghU is de raad op de hoogte gebracht over de hiervoor genoemde ontwikkelingen aan de hand van de Informatiememo van BghU.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50