Doelstellingen

Specialistische jeugdhulp

Doelstelling 5: Specialistische jeugdhulp

Jeugdigen groeien gezond, veilig en zoveel mogelijk thuis op door, als het nodig is, inzet van specialistische jeugdhulp.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 

Verordening Jeugdwet gemeente Utrecht 2024

2023

Verordening waarin onder andere is vastgelegd welke jeugdhulpvoorzieningen de gemeente Utrecht biedt en hoe de toegang tot deze jeugdhulpvoorzieningen is geregeld.

Strategie contracteren Aanvullende Zorg Jeugd vanaf 2020

2018

Ambities en ontwikkelopgaven Jeugd en de manier waarop deze worden vertaald naar afspraken met aanbieders van specialistische zorg voor de periode 2020 en verder.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.

We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid, en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.

Bereik

Toelichting: in de grafiek staat het aantal Utrechtse jeugdigen onder de 18 jaar en jongeren tot 23 jaar die onder de Jeugdwet vallen, die (zeer) specialistische jeugdhulp krijgen van KOOS Utrecht, Spoor030, Yeph of als gevolg van het woonplaatsbeginsel een andere aanbieder gedurende periode T1 2022 – T1 2024 en prognose voor de periode T2 2024 – T3 2025. Vanaf 2024 worden data gemonitord per tertaal (vier maanden) in plaats van kwartaal.  
Analyse: de prognose is een statistische bewerking op basis van data uit het verleden en voortzetting van het huidige beleid. De impact van ontwikkelingen zoals Hervormingen sociaal domein en toenemende personeelskrapte kan leiden tot een andere realisatie.   
Bron: dashboard jeugdhulp.    

Beschikbaarheid  
Of het lukt om tijdig jeugdhulp te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de instroom (omvang en complexiteit), de uitstroom, de beschikbare personeelscapaciteit, de beschikbare financiën en de impact van Hervormingen sociaal domein. Zie jaarstukken 2023 voor de beschikbaarheidscijfers in 2023. We verwachten dat druk op de specialistische jeugdhulp in 2025 verder toeneemt vanwege de financiële schaarste. Deze is groter dan voorgaande jaren wat gevolgen heeft voor de beschikbaarheid van passende specialistische jeugdhulp.  Zie ‘activiteiten’ voor de inzet om passende jeugdhulp beschikbaar te houden.

Kwaliteit  
KOOS en Spoor030 gebruiken de app Ervaringwijzer om clientinformatie over ervaren kwaliteit, ervaren toegankelijkheid en ervaren effect uit te vragen. Meer informatie staat in jaarstukken 2023. Daarnaast volgen we de ervaring van jeugdigen en ouders door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van partners uit de stad. Dit is onderdeel van de gesprekken met onze partners.

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
Niet van toepassing.

Activiteiten die we niet meer doen

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • KOOS en Spoor030 bieden jeugdigen en ouders tijdig passende specialistische jeugdhulp vanuit teams in de buurt.
  • KOOS en Spoor030 bieden zoveel als mogelijk groepsgerichte specialistische jeugdhulp. 
  • We bieden jeugdigen zoveel mogelijk een passende plek in reguliere kinderopvang (met extra ondersteuning), zodat er zo min mogelijk instroom in dagbehandeling is (zie voor een toelichting de bijlage Hervormingen sociaal domein).
  • Yeph biedt zeer specialistische jeugdhulp en hun expertiseteam biedt vroegtijdig specialistische expertise en consultatie aan hulpverleners die al betrokken zijn bij een gezin.
  • Waar mogelijk versterken KOOS en Spoor030 hun teams met de expertises die nodig zijn om meer vragen vanuit hun teams op te pakken waardoor op termijn minder inzet van onderaannemers nodig is.
  • Partners zetten in op behoud en werven van professionals.
  • Wel thuis: inzet op zo thuis mogelijk opgroeien (minder uithuisplaatsingen) en, als thuis blijven wonen toch niet mogelijk is, meer pleegzorg en gezinshuizen.
  • We brengen met partners gesloten jeugdhulp (jeugdzorg+) verder terug door kwalitatieve verbetering (overgang naar kleinschaligheid, veiligheid bieden door nabijheid) en de ontwikkeling van (ambulante) alternatieven.
  • We werken met omringende regio's samen om hoogspecialistische jeugdhulp in onze regio's beschikbaar te houden en verder te verbeteren (onder andere door Bovenregionaal Expertisenetwerk).

Financiën Specialistische jeugdhulp

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 1% , (2026 3% , 2027 4%, 2028 4%)

Het aanbod van passende aanvullende ondersteuning is vastgelegd in meerdere, meerjarige overeenkomsten. Deze kunnen niet ongelimiteerd worden aangepast. De opgenomen percentages zijn gebaseerd op wat redelijkerwijs gevraagd kan worden van aanbieders.

NB: de beïnvloedbaarheid van de onderdelen van het programma is niet optelbaar. Bijvoorbeeld: verlagen van het budget voor basiszorg, zal een opdrijvend effect hebben op de kosten van aanvullende zorg en wachtlijsten zullen toenemen.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50