Doelstellingen

Jeugdbescherming

Doelstelling 6: Jeugdbescherming

Als veilig opgroeien en ontwikkelen van jeugdigen wordt bedreigd en vrijwillige hulpverlening niet toereikend is, dan worden gezinnen en jeugdigen ondersteund door Jeugdbescherming en/of Jeugdreclassering.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Raadsbrief Geactualiseerde Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling

2021

De wijze waarop de 26 samenwerkende gemeenten in de regio Utrecht en hun maatschappelijke partners samenwerken aan zorg en veiligheid voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling.

Voor deze doelstelling is nieuw beleid in de maak.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Start van het één-jarig subsidiecontract per 1 januari 2025 voor uitvoering van de jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringstaken en het advies-en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling door Veilig Thuis en de Gecertificeerde Instellingen (GI). Inclusief volledige implementatie van het landelijk tarief voor jeugdbescherming en jeugdreclassering.  Dit is ter overbrugging tot de nieuwe uitvraag vanaf 2026 (zie hieronder).

Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We bereiden de uitvraag jeugdbeschermings-en jeugdreclasseringstaken en het advies-en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling vanaf 2026 en verder voor. 
  • Als de éénjarige subsidie in 2025 aan Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) wordt verstrekt, dan volgen we het Koersprogramma ‘Samen doen wat helpt’ van SVMN dat voortbouwt op het Veranderprogramma. 
  • We zetten in op de samenwerking tussen de GI's en andere jeugdpartners, onder andere op een zo snel en soepel mogelijke toeleiding naar passende jeugdhulp.  
  • We leveren bouwstenen voor de landelijke wetgeving rond toekomstscenario kind- en gezinsbescherming met de EVU-teams, Lokalis, GI's, Raad voor de Kinderbescherming, vrouwenopvang en Altrecht. 
  • We werken met de Raad voor de Kinderbescherming en de Rechtbank samen aan het Uniform (Jeugd)hulpaanbod (UHA) bij complexe scheidingen, een samenwerking in de keten van jeugdhulp en rechtspraak. 
  • Deze activiteiten voeren we uit in samenhang en afstemming met programma Passende Ondersteuning, beschreven in het hoofdstuk laagdrempelige basiszorg (vrouwenopvang, versterking Centrum Seksueel Geweld en Veilig Thuis). 

Financiën Jeugdbescherming

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 1 %, (2026 2 %, 2027 2 % , 2028 2 %)

Het aanbod van aanvullende zorg gericht op Jeugdbescherming en -reclassering is zeer beperkt beïnvloedbaar. Verwijzingen naar deze vormen van Jeugdhulp liggen vaak buiten de invloedsfeer van de gemeente (bijvoorbeeld via de kinderrechter) en de tarieven voor Jeugdbescherming zijn landelijk vastgesteld. Het grootste deel is dus wettelijk vastgelegd.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50