Doelstelling 4: Afval voorkomen
Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen, aantoonbaar ingezet als grondstof en afvalscheiding wordt positief gestimuleerd.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | In deze nota staat onze ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn, waarbij afval verwerkt kan worden tot nieuwe grondstoffen en producten. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | 6,5 (2019) | 6,3 | - | 7,0 | - | - | ||
Restafval/inwoner (kg) | 219 (2019) | 202 | 197 | 178 | - | - |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Eind 2025 breiden we met een pilot de inzameling van groente, fruit en etensresten (GFE) uit met een hoogwaardig brengsysteem, waarvoor een verzamelcontainer ontwikkeld is.
- We bereiden een pilot voor, voor het ophalen van afval op afspraak in de binnenstad .
Activiteiten die we niet meer doen
- We ronden Het Nieuwe Inzamelen (HNI) af. HNI is ingevoerd in de wijken en buurten die daar geschikt voor zijn.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We blijven huishoudelijk afval zoals GFE+t (tuinafval), oud papier en karton gescheiden inzamelen.
- We blijven sturen op het voorkomen van afval, door bijvoorbeeld het opt-in systeem en onze communicatiecampagnes.
Financiën Afval voorkomen
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 64.370 | 69.674 | 71.826 | 71.826 | 71.826 | 71.826 | |
Lasten | 49.966 | 53.302 | 54.833 | 54.829 | 54.829 | 54.829 | |
Saldo Baten en Lasten | 14.404 | 16.372 | 16.992 | 16.996 | 16.996 | 16.996 | |
Onttrekking reserves | 1.751 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 1.053 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 15.456 | 16.458 | 16.992 | 16.996 | 16.996 | 16.996 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 10 %, (2026 10 %, 2027 10 % , 2028 10 %) |
---|
De lasten binnen deze doelstelling zijn slechts beperkt beïnvloedbaar door de koppeling aan (kostendekkende) heffingen en tarieven. Er is alleen speelruimte in de (integrale) verhoging van de tarieven. Huishoudelijke afvalinzameling wordt gedekt door afvalstoffenheffing. Alleen door de indexatie van het tarief te beoordelen in combinatie met de rioolheffing en de OZB (woonlastendruk) en mogelijkerwijs de afvalstoffenheffing minder te laten stijgen kan de OZB meer stijgen, dit levert meer algemene middelen op. Bedrijfsafval inzameling is een commerciële taak, die via tarieven zelfs een kleine winst oplevert.