Programma 's

Aantrekkelijke, groene leefomgeving en erfgoed

Risico's

Strategische programmarisico’s

Maatregel

Verdichting en meer warme dagen door klimaatverandering hebben een intensiever recreatief gebruik van de openbare ruimte tot gevolg. Dit leidt tot snellere slijtage en er blijft meer afval achter. Extremer weer door klimaatverandering leidt ook vaker tot overlast en schade , zoals droogteschade aan wegen en meer ziektes en sterfte van planten en bomen. Dieren kunnen last ondervinden van verdichting en extremer weer, waardoor er meer hulpbehoevende dieren in de stad zijn. 

  • De openbare ruimte in gelijke tred uitbreiden met het aantal woningen, met name de hoeveelheid groene, recreatieve ruimte.  
  • Klimaatadaptief maken van de openbare ruimte zodat deze beter bestand is tegen droogte, extreme buien en hitte conform doelstellingen Visie Klimaatadaptatie Utrecht.
  • We ontwerpen natuurinclusief en zetten in op goede en snelle hulpverlening voor dieren. 

Door de stapeling van ambities zoals klimaatadaptatie, vergroening, een goed toegankelijke en beweegvriendelijke openbare ruimte en het aardgasvrij maken van de stad met een beperkte boven- en ondergrondse openbare ruimte, zetten we in op de aanpak: in één keer goed. Dit, en de onbekendheid met beperkingen in de ondergrond, kan leiden tot weerstand bij bewoners , langere doorlooptijd van projecten en meer risico’s tijdens de uitvoering

  • Opstellen van integrale beleidsnota's met een afwegingskader zoals een beleidsnota voor bodem en ondergrond en integrale stedelijke programmering voor de vernieuwing. van de openbare ruimte.
  • Vóór de start van integrale projecten met alle initiatiefnemers heldere uitgangspunten vaststellen. En vaststellen welke ambities leidend zijn, bij voorkeur al op gebiedsniveau.
  • Toepassen van standaard methode voor projectmanagement en -beheersing, inclusief risicomanagement.
  • Bekendheid met ondergrond genereren bij initiatiefnemers.  
  • We passen de methode uit het kompas van Samen Stad Maken toe die past bij de opgave die we te doen hebben. 

 De vele ontwikkel- en beheerprojecten in de stad kunnen leiden tot overlast en weerstand bij bewoners en ondernemers. Bovendien kan vertraging van het ene project leiden tot vertraging bij andere projecten. Dat kan de overlast versterken en leiden tot minder draagvlak bij inwoners en ondernemers.  

  • Door integraal stedelijk te programmeren kunnen we projecten bundelen of juist spreiden om overlast beperkt te houden.
  • Goede communicatie met inwoners en ondernemers.  

De krappe arbeidsmarkt, beperkte beschikbaarheid van materialen en prijsstijgingen beperken onze uitvoeringskracht. Hierdoor kunnen we projecten mogelijk niet (tijdig) uitvoeren of leveren we niet de afgesproken kwaliteit bij dagelijks onderhoud en beheer.  

  • Via de actualisaties van de meerjarenramingen leggen we indien nodig bijstellingen aan de raad voor.
  • Binnen erfgoed temporiseren en uitstellen van bepaalde werkzaamheden door gebrek aan capaciteit, zoals genoemd in Actieagenda (2022) .

Uitvoering van projecten van het programma Wervengebied is complex door de vele stakeholders, de lange doorlooptijd van het programma en de nauwe samenhang tussen kelders, muren, bruggen, straten en gevels. Van tevoren is niet altijd duidelijk wat de conditie van muren en kelders is. Er zijn soms onduidelijke eigendomsverhoudingen en verantwoordelijkheden van beheerders. Projecten en samenwerking kunnen hierdoor stagneren en er kunnen juridische conflicten ontstaan. Het vertrouwen in de gemeente raakt dan beschadigd.  

  • Samenhangend en gezamenlijk herstellen en behouden van het wervengebied. Daarbij werken we met Integrale Projectteams (IPM teams).  
  • Het programma valt onder de Regeling risicovolle projecten met bij bijbehorende zwaardere projectbeheersing.
  • Invulling geven aan burenplicht.  
  • Vooraf de conditie van muren en kelders onderzoeken en ervaringen van eerder uitgevoerde projecten gebruiken.  

Installaties en systemen voor het functioneren en beheren van de openbare ruimte lopen in toenemende mate het risico om doelwit te worden van cybercriminaliteit .  

  • We implementeren in de komen jaren de aanpak van de weerbaarheid van installaties en systemen in kritische bedrijfsprocessen tegen cybercriminaliteit. Zie hiervoor ook de bijlage van de Raadsbrief Stand van zaken Digitale stad 2024 .

De ruimte in de ondergrond is onvoldoende om alle ruimtelijke ambities te faciliteren. De druk is zo groot dat de balans in de ondergrond verstoord raakt en we niet kunnen voldoen aan de (maatschappelijke) doelen van de Omgevingswet. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit van bodem en grondwater.  
De kwaliteit van het drinkwater komt bijvoorbeeld in gevaar als bodem- en grondwaterverontreinigingen onvoldoende beheerst en gesaneerd worden of als het 2e watervoerend pakket niet veilig of niet verantwoord wordt gebruikt.  

  • strakkere regie op de ondergrond, en onderzoek naar en inzet van innovatieve oplossingen om optimaal gebruik te maken van de ruimte in de ondergrond.
  • We stellen een beleidsnota op voor de ondergrond.  

Onvoldoende Europese regelgeving op het gebied van milieu heeft als gevolg dat we onze doelen onvoldoende kunnen afdwingen en daarmee realiseren.  

  • Lobby (via de Rijksoverheid) naar de EU, innovaties stimuleren, start-ups binnenhalen, vanuit gemeentelijk beleid maatregelen nemen.  

Doordat een groot deel van de luchtverontreiniging van buiten Utrecht komt, en we hier geen directe invloed op hebben, bestaat de kans op stagneren van de verbetering van de luchtkwaliteit, met gevolgen voor de gezondheid van inwoners, ondernemers en bezoekers.  

  • Lobby naar het Rijk (via het Schone Lucht Akkoord) en de EU voor een gezamenlijke aanpak.  
  • Lokale luchtmaatregelen intensiveren zodat we het door ons beïnvloedbare deel maximaal aanpakken .  

Door grotere afhankelijkheid en toename van energiegebruik bestaat de kans dat het stroomnet het niet meer aan kan, met als gevolg onvoldoende leveringsgarantie, en ook stagnatie van de realisatie van laadpalen.  

  • Nadere afspraken maken met netbeheerders over het tijdig opwaarderen van het stroomnetwerk.  
  • Stimuleren van bi-directioneel lade en slim/netbewust laden door bedrijven en inwoners.  
  • Analyseren welke beheersmaatregelen genomen kunnen worden bij stroomuitval.

Door de tijdelijke depots van Erfgoed zijn spullen kwetsbaar vanwege staat van onderhoud panden, inbraakgevoeligheid en geen goede omstandigheden voor de spullen. Hierdoor bestaat de kans dat spullen in de depots schade oplopen, met als gevolg dat deze depotstukken aangetast worden. Daarnaast loopt de huur van één van de tijdelijke locaties af voordat het nieuwe depot klaar is. Er wordt een nieuw depot gebouwd, deze loopt vertraging op, prognose 2027. 

  • Risicoanalyse uitvoeren op de fysieke situatie van de tijdelijke depots.  
  • Aanbeveling(en) uit risicoanalyse uitvoeren.  

Exploitatiesubsidie van gemeente Utrecht aan DOMunder stopt na 2025. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de financiële staat van de organisatie.  

  • Op verzoek van de gemeente volgt DOMunder een traject met het Erfgoed Expert Team van de Provincie om inzicht te krijgen in de werking van de exploitatie, de risico’s in beeld te krijgen en toekomstige subsidiebehoefte te beoordelen. In het 3e kwartaal van 2024 volgt het advies van het Erfgoed Expert Team. 

De gemeente en VUMO verschillen van inzicht in wat redelijke voorwaarden zijn voor de verkoop van de grond voor het realiseren van een Islamitische begraafplaats. Dit kan tot vertraging leiden.

  • Met VUMO naar een oplossing blijven zoeken en de provincie Utrecht vragen een uitspraak te doen over de uitgangspunten voor de voorwaarden.

 
De financiële risico’s zijn in een totaaltabel terug te vinden in de paragraaf Weerstandsvermogen en de risico’s met betrekking tot de Verbonden partijen zijn opgenomen in de paragraaf Verbonden partijen .

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50