Doelstellingen

Beheer openbare ruimte

Doelstelling 1: Beheer openbare ruimte

Met goed beheer van de openbare ruimte zorgen we voor een gezonde, aantrekkelijke, robuuste en toekomstbestendige leefomgeving voor iedereen.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

 

Nota Beheer Openbare Ruimte  

2021

In de nota brengen we in beeld wat de  staat is van de kwaliteit van de openbare ruimte en beschrijven we hoe we de openbare ruimte ontwikkelend willen beheren, wat de omvang van het achterstallig onderhoud is en hoe we de verschillende opgaven willen financieren.

Programmaplan Werk aan de Werf  

2021

In dit plan staat hoe we wal-, werf- en kluismuren en kelders in het historische wervengebied herstellen en werken aan maatregelen om schade aan muren en kelders in de toekomst te voorkomen.

Actieplan zelfbeheer openbaar groen

2021

Met dit actieplan geven we aan hoe we de samenwerking versterken met zelfbeheerders.

Notitie Aanpak plaagdierbeheersing: Ratten

2021

In deze notitie beschrijven we de aanpak van de Integrated Pest Management, de focus ligt op preventie.

Nota dierenwelzijn

2020

In deze nota staat het dierenwelzijnsbeleid.

Nota Utrechtse soortenlijst

2019

Lijst met soorten die voor Utrecht kenmerkend zijn, waarbij hun beschermde status zorgt voor continuïteit in het behoud en stimuleren van plant- en dierensoorten.

Bomenbeleid

2018

In het Bomenbeleid staat onze ambities voor bomen

Groenstructuurplan

2009, 2018

De Actualisatie van het Groenstructuurplan 2018 maakt inzichtelijk hoe de ontwikkeling van groen gelijke tred gaat houden met de groei van de stad.

Kadernota Kwaliteit Openbare Ruimte  

2007, 2018

.In de nota is vastgelegd wat nodig is om de kwaliteit van de openbare ruimte goed aan te laten sluiten bij de omgeving.

Beleidsnota stadswater

2016

Voor dit onderwerp is nieuw beleid in de maak. Dit kan leiden tot een aanpassing van doelstellingen en indicatoren in de volgende programmabegroting. Het beleid richt zich op het gebruik van het openbare water waar je kan varen of zwemmen en op de oevers waar je kan verblijven en wandelen.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  •  We leggen beleid over de ondergrond ter besluitvorming voor aan de raad en vertalen het daarna naar een uitvoeringsprogramma (beleidsnota gereed in Q1 2025).  
  • We evalueren de beheerprogramma's bruggen, beweegbare bruggen en kademuren. Naar aanleiding van de evaluatie herijken we de programma's (gereed in Q4 2025).
  • Wij hebben in 2025 de tarieven voor Brug-, schut- en havengelden verhoogd overeenkomstig de Voorjaarsnota 2024 en de daarbij aangenomen amendementen 93 Versterking van vrouwen in Utrechtse wijken , 125 Behoud inzet PrEP & Soa en Skatepark Utrecht en 131 Behoud Pretty Woman . Voor de verdere aanpassing van de tarieven in 2026 en volgende jaren onderzoeken we, mede met het oog op de ambities uit de beleidsnota Stadswater (onder voorbehoud van vaststelling), mogelijkheden en haalbaarheid van een meer beleidsrijke herziening van de Verordening brug-, schut- en havengelden en de bijbehorende tarieventabel.

Activiteiten die we niet meer doen

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  •  We continueren onze acties voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking.
  • We werken achterstallig onderhoud in een redelijke termijn van tien jaar weg.
  • We voeren geprogrammeerde groot onderhoud- en vervangingsprojecten in de openbare ruimte uit, die zijn opgenomen in het Meerjaren Investeringsprogramma 2025-2034 en geven daarbij invulling aan ontwikkelend beheer, met als streven om steeds een bijdrage te leveren aan de gemeentebrede opgaven voor een gezond stedelijk leefklimaat.
  • We houden de openbare ruimte schoon en onderhouden het groen volgens de afgesproken kwaliteitsnormen.
  • We zetten de begeleiding van en samenwerking met de vrijwilligers in het dagelijks beheer voort.
  • We handhaven de algemene regelgeving en voorschriften van vergunningen in de openbare ruimte en controleren naar aanleiding van meldingen of eigen waarnemingen vanuit preventief toezicht.
  • Het programmeren, herstel van schade aan het monumentale wervengebied, intensivering van beheer, voorkomen van schade, voorkomen van onveilige situaties en het invullen van de burenplicht en de maatschappelijke zorgplicht is elk jaar onderdeel van ons werk.
  • We ronden conform motie 2023-M457 het onderzoek naar de haalbaarheid van officieel zwemwater op vijf locaties af en besluiten over het vervolgtraject.
  • We ondersteunen de realisatie van een particuliere Islamitische begraafplaats.
  • We stoppen met inkopen en planten en zaaien van met bestrijdingsmiddelen geteelde bollen en zaden.

Financiën Beheer openbare ruimte

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 8 %, (2026 8 %, 2027 10 % , 2028 11 %)

De lasten binnen deze doelstelling zijn slechts beperkt beïnvloedbaar door wettelijke taken en koppeling tussen baten en lasten. De keuzeruimte wordt beperkt doordat het wettelijk verplicht is om objecten veilig en heel te houden door onderhoud en vervanging. Vooral de opgave in naoorlogse wijken is groot. Keuzeruimte komt vooral neer op versobering, er is bijvoorbeeld op een aantal gebieden een kwaliteitsniveau afgesproken dat één trede hoger ligt dan wettelijk verplicht. Versobering gaat samen met een hoger risico op herstelkosten door achterstallig onderhoud. Toezicht en handhaving heeft betrekking op personeelskosten en aan personeel gerelateerd materieel, en betreft grotendeels gemeentelijk (beïnvloedbaar) beleid.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50