Doelstellingen

Mobiliteitsgedrag

Doelstelling 2: Mobiliteitsgedrag

Mobiliteitsgedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Parkeervisie (inclusief modules)

2021

Ons parkeerbeleid staat in de nieuwe parkeervisie . Speerpunten zijn bereikbaarheid, kwaliteit openbare ruimte, duurzame mobiliteit en rechtvaardige verdeling van de schaarse parkeerruimte .

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • We ontwikkelen een parkeerproduct voor professionele zorgverleners en parkeerproduct voor mantelzorg (gereed 2025).
  • We ontwikkelen een mobiliteitscompensatiefonds voor (grote) bouw- en gebiedsontwikkelingen (gereed Q2 2025).  
  • We starten een onderzoek om het parkeerverwijssysteem (PRIS) te updaten / te optimaliseren.

Activiteiten die we niet meer doen
Er zijn geen activiteiten die we gaan stoppen.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • We werken beleid en producten uit voor het stimuleren van parkeren in de parkeergarages voor bewoners in plaats van in de openbare ruimte (gereed in 2025).
  • We verhogen de tarieven voor parkeren in garages en werken een voorstel uit voor verhogingen in de komende jaren.
  • We ontwikkelen een parkeerproduct voor scholen door, en een tegemoetkoming in parkeerkosten voor bewoners met een laag inkomen (gereed in 2025).
  • We gaan door met het versneld invoeren van betaald parkeren stadsbreed. 
  • We gaan door met het opheffen van parkeerplaatsen ten gunste van de kwaliteit van de openbare ruimte.
  • We rollen het beleid en het product Parkeren op Afstand (POA) uit voor nieuwe bewoners in nieuwe wijken. 
  • We rollen de resultaten uit van het onderzoek voor het aanpassen van de ligging van de huidige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen, met focus op de Binnenstad.  
  • We gaan door met het wegwerken van het tekort aan fietsenstallingen (met name op Utrecht CS en in en om de binnenstad) en fietsenrekken.  We werken daarom plannen uit voor nieuwe gebouwde fietsenstallingen Jaarbeurspleingebouw, Dubbele Knoopstalling, Vaartsche Rijn, Hoog Catharijne (P1 en P4) en een nieuwe openbare stalling in de binnenstad. 
  • We gaan door met het uitwerken van de plannen voor de uitbreiding van fietsenparkeerplekken bij stations Overvecht, Zuilen, Lunetten, Leidsche Rijn Centrum en Vleuten.
  • We gaan door met het uitwerken van de aanpak voor meer, innovatieve en betere fietsparkeerplekken in de binnenstad en in vooroorlogse wijken, en voor op te heffen van autoparkeerplekken.
  • We blijven zoeken naar een toekomstbestendige locatie voor het fietsdepot waarbij we een locatie op het oog hebben die al in bezit van de gemeente is. De functie die nu op deze locatie zit werkt aan een nieuwe locatie.maar loopt daarbij tegen vertragingen aan, onder andere netcongestie. Voorlopig blijft het depot in Overvecht daarom open.
  • De planvorming voor een update aan de fietsbewegwijzering is gereed, alleen is er momenteel onvoldoende budget beschikbaar om dit uit te voeren, door gestegen kosten. We blijven zoeken naar dekkingsmogelijkheden. De realisatie van de update staat daarom ‘on hold’ totdat we andere dekkingsmogelijkheden hebben gevonden.  
  • We gaan door met het uitvoeren van ons mobiliteitsmanagement via het regionale samenwerkingsverband Goedopweg, looptijd 2019 t/m 2024. Het vervolgplan voor Goedopweg vanaf 2025 is op hoofdlijnen gereed, de programmalijnen werken we verder uit.
  • We gaan door met het uitreiken van de fietsdeals en  met de scholen- en wijkenaanpak.
  • We gaan door met de acties in kader van Verkeersmanagement, onder meer:
    • het voorbereiden en/of uitvoeren van verschillende Dynamisch VerkeersManagement (DVM) projecten.
    • het continueren van de regionale samenwerking voor multimodaal verkeersmanagement. 
  • We blijven uitvoering geven aan de korte termijn maatregelen uit het Plan van Aanpak Deelmobiliteit (2022-2024) en starten met de uitvoering van de acties onder kopje ‘straks’ (2025 – 2028) uit het Plan van Aanpak Deelmobiliteit.
  • We werken verder aan activiteiten onder Smart Mobility:
    • we gaan door met proefopstellingen voor intelligente toegang logistiek verkeer en slim laden en lossen;
    • we evalueren en ronden een pilot af over fietsspreiding;
    • we verkennen en starten mogelijke pilots rond innovatieve (data) oplossingen voor gehandicaptenparkeerplaatsen en fietsparkeren;
    • we onderzoeken hoe we het regionaal ontsluiten en verbeteren van mobiliteitsdata (data top 15) kunnen doorzetten in 2025 en de jaren daarop.

Financiën Mobiliteitsgedrag

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 31 %, (2026 34 %, 2027 41 % , 2028 47 %)

Binnen deze doelstelling is een groot deel van de lasten beïnvloedbaar, maar staat wel in relatie tot de parkeerinkomsten. Parkeren op straat is de grootste (beïnvloedbare) post en heeft betrekking op de kosten voor handhaving. Verlagen van het budget heeft als gevolg lagere betaalbereidheid en lagere opbrengsten.
Parkeren Offstreet betreffen exploitatie- en eigenaarslasten van gebouwen. Hiervan is een deel aanbesteed met contracten. Personele lasten hebben betrekking op beheer, contractmanagement
en assetmanagement. De kosten worden volledig gedekt door de parkeeropbrengsten.
Voor fietsparkeren geldt dat de hoge mate van beïnvloedbaarheid samenhangt met het aantal fietsenstallingen die in eigendom zijn van de gemeente of worden gehuurd. Alleen besparen op beheer leidt tot een beperkte beïnvloedbaarheid van de kosten.
Duurzame mobiliteit is (grotendeels beïnvloedbaar) budget voor het stimuleren van deelmobiliteit, gedragscampagnes bij minder hinder projecten, uitvoering van wettelijke taken (o.a. digitalisering overheden – ontsluiten mobiliteitsdata) en voorbereiding op wetgeving om duurzaam reisgedrag af te dwingen en doorontwikkeling van onze verkeersmanagementsystemen. Deze maatregelen zijn nodig om de groeiende stad bereikbaar en ontsloten te houden (een wettelijke verplichting bij de ontwikkeling van de stad).

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50