Doelstelling 3: Verkeersveiligheid
Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel verkeersveiligheid.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 643 (2014-2016) | 441 (2021-2023) | max. 372 | max. 360 | max. 360 | afname t.o.v. eerdere jaren | ||
% bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 63% (2021) | 63% | 63% | 64% | 64% | 65% |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar 2025
- We starten met de uitvoering van de definitieve maatregelen op de Donaudreef, Niels Bohrweg, Griftstraat/Poortstraat en Sartreweg/Aartsbisschop Romerostraat.
- We gaan inzetten op bepaalde doelgroepen zoals middelbare scholieren en snelle fietsers.
- We werken aan een pilot om met extra flexflitsers de handhavingsdruk te verhogen.
- We ronden een onderzoek af naar de verkeerssituatie en verkeersveiligheid bij de Meernbrug
Activiteiten die we niet meer doen in het begrotingsjaar 2025
Er zijn geen activiteiten die we gaan stoppen.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We blijven betrokken bij landelijke ontwikkelingen zoals het kader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV), het Aanvalsplan Fatbike en Meerjarenplan Fietsveiligheid.
- We gaan door met de versnelling van de 30km/uur aanpak om zoveel mogelijk straten om te vormen naar 30km/uur. We reflecteren daarbij ook op de aanpak na gereedkomen van evaluatieresultaten van de aanpak in Amsterdam.
- We blijven aanvragen indienen voor vaste flitspalen, flexflitsers en focusflitser die handhaven op snelheid, roodlichtnegatie en telefoongebruik.
- We blijven inzetten op extra handhaving op verkeersveiligheid door boa's en door middel een verplaatsbare camera die controleert op de juiste plek op de weg van brom- en snorfietsers.
- We rollen de risicogestuurde aanpak verder uit; we focussen ons daarbij op de meest onveilige oversteken en fietsveiligheid.
- We blijven verkeersveiligheidseducatie op basisscholen uitvoeren en gaan door met het realiseren van schoolzones en schoolstraten.
- We gaan door met het verbeteren van de fietsverkeersveiligheid van ouderen via Doortrappen
- We gaan door met het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten door het realiseren van kleine fysieke maatregelen.
- We gaan door met het aanvragen van subsidies voor verkeersveiligheidsmaatregelen bij het Rijk en de provincie.
Financiën Verkeersveiligheid
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 231 | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 3.016 | 2.658 | 1.974 | 1.828 | 1.867 | 2.118 | |
Saldo Baten en Lasten | -2.785 | -2.612 | -1.974 | -1.828 | -1.867 | -2.118 | |
Onttrekking reserves | 528 | 66 | 55 | 55 | 54 | 54 | |
Toevoeging reserves | 935 | 758 | 1.449 | 1.600 | 1.564 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -406 | -691 | -1.394 | -1.545 | -1.510 | -1.259 | |
Totaal | -3.192 | -3.304 | -3.368 | -3.373 | -3.377 | -3.377 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 31 %, (2026 34 %, 2027 39 % , 2028 35 %) |
---|
Voor verkeersveiligheid geldt dat verschillende projecten reeds zijn gestart of worden aanbesteed (Amsterdamse Straatweg en Damstraat). Voor het actieplan en impuls 30km straten geldt een bestuurlijke afspraak tot 2040. Lopende projecten en afspraken beperken de beïnvloedbaarheid, maar sluiten dit niet uit. Het beëindigen van projecten heeft acceptatie van reeds gemaakte kosten zonder afronding van een project tot gevolg.