Doelstelling 1: Duurzame vervoersmiddelen
Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte efficiënte vervoersmiddelen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat lopend wordt gedaan. | 13% (2018) | 18% | 21% | 21% | 21% | 21% | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat fietsend wordt gedaan. | 29% (2018) | 28% | 29% | 29% | 29% | 29% | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat met het ov wordt gedaan. | 20% (2018) | 17% | 15% | 15% | 16% | 17% | ||
% verplaatsingen binnen, van en naar de gemeente Utrecht dat met de auto wordt gedaan. | 36% (2018) | 34% | 34% | 34% | 33% | 32% |
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- We maken een plan Voor de Voetganger, om lopen vanuit de voordeur, in de wijken, voor iedereen vanzelfsprekender en beter mogelijk te maken. (Q1 2025 naar de Raad).
Activiteiten die we niet meer doen
Er zijn geen activiteiten die we gaan stoppen. Wel gaan we de werkzaamheden nog beter combineren met beheer en onderhoud om te zorgen dat we met een lager investeringsbudget zoveel mogelijk onze doelstelling halen. Sober is daarnaast de norm bij herinrichtingen. Er zullen ook scherpere keuzes worden gemaakt bij beleidsontwikkeling omdat we de personele inzet zullen verlagen als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen. Uiteindelijk betekent het wel dat we minder nieuwe mobiliteitsprojecten kunnen uitvoeren.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- We werken aan de volgende uitvoeringsprojecten voor verbetering van het openbaar vervoer:
- verbeteren van de toegankelijkheid van de bushaltes;
- doorstromingsmaatregelen OV.
- aanpassingen als gevolg van Vervoerplan 2025.
- uitvoering van de no regret-maatregelen OV-verbinding Overvecht-USP (Kardinaal de Jongweg) en de Europalaan-Zuid voor het openbaar vervoer.
- In 2025 starten we naar verwachting met de uitvoering van de Zuidpoort fase 1.
- In 2025 realiseren we o.a. de volgende projecten: Westelijke Stadsboulevard (deelgebied 4), Amsterdamsestraatweg, Socrateslaan, Jutfaseweg, Maliebaan en Weerdsingel OZ.
- We gaan door met het wegwerken van het tekort aan fietsenstallingen (met name op Utrecht CS en in en om de binnenstad) en fietsenrekken. Vanwege de bezuinigingen op de exploitatielasten van fietsenstallingen gaat het wel om minder bemenste fietsenstallingen dan eerder bedacht.
- We gaan verder met de uitwerking en uitvoering van fietsprojecten ter verbetering en uitbreiding van het fietsnetwerk, waaronder:
- fietsverbindingen bij Boorstraat en Demkabrug;
- regionale, stedelijke -en doorfietsverbindingen waaronder Utrecht – Amersfoort, Utrecht – Hilversum en Lage Weide – Houten.
- We ronden de MIRT-verkenning af en werken toe naar besluitvorming over een vervolg (planuitwerking) in het BO-MIRT 2025 dat we vervolgens aan de raad voorleggen.
- We werken aan de ontwikkelagenda OV Alliantie, vanuit de volgende aanpak:
- Ontwerpprincipes en criteria;
- Kwaliteit van het OV-netwerk;
- Programmering van de OV-maatregelen.
- We voeren het Uitvoeringsprogramma Vervoersongelijkheid uit.
- We blijven werken aan het uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026 met meerdere actielijnen, onder andere; toegangsbeleid, modal shift, inpassing stadslogistiek, bundeling en slimme stadslogistiek.
Financiën Duurzame vervoersmiddelen
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 3.977 | 3.212 | 19.755 | 7.695 | 18.589 | 6.520 | |
Lasten | 17.527 | 26.423 | 36.045 | 30.587 | 30.374 | 24.214 | |
Saldo Baten en Lasten | -13.551 | -23.211 | -16.290 | -22.892 | -11.785 | -17.694 | |
Onttrekking reserves | 2.571 | 21.439 | 4.965 | 15.242 | 174 | 2.574 | |
Toevoeging reserves | 20.740 | 20.127 | 22.043 | 18.591 | 18.906 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | -18.169 | 1.313 | -17.078 | -3.349 | -18.732 | -22.267 | |
Totaal | -31.720 | -21.898 | -33.368 | -26.241 | -30.517 | -39.961 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen in reserves | Bedrag | I/S | |
Onttrekkingen | |||
Toevoegingen |
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 2 %, (2026 8 %, 2027 12 % , 2028 27 %) |
---|
Binnen deze doelstelling is slechts een beperkt deel van de lasten beïnvloedbaar. Bijvoorbeeld lopende projecten, met name bij 'Fiets', zijn beïnvloedbaar. Beëindiging van deze lopende projecten zal leiden tot kapitaalvernietiging. Daarnaast worden er projecten bekostigd met behulp van cofinanciering. Beëindiging of verlagingen hebben dan direct gevolgen voor de cofinanciering. Er is ook een aantal projecten, bij bijvoorbeeld 'product auto', waarbij verplichtingen volledig zijn vastgelegd (Westelijke Stadsboulevard en NRU).
Verlaging van budgetten op de gebieden fiets, goederenvervoer en programmamanagement (personele inzet), heeft impact op de logistieke knelpunten in onze groeiende stad.