De gemeente staat met het maatschappelijk vastgoed voor een aantal grote uitdagingen. Deze uitdagingen hebben enerzijds betrekking op het vastgoed zelf (marktomstandigheden, netcongestie, verduurzaming) en anderzijds op de organisatie (voldoende personeel, processen op orde). De gemeente wil in staat zijn om te voorzien in de groeiende behoefte aan vastgoed voor maatschappelijk relevante partijen. Daarbij is het belangrijk dat het vastgoed goed onderhouden wordt en blijft, duurzaam en toegankelijk is. De afgelopen periode is duidelijk geworden dat het onvermijdelijk is dat er keuzes zullen moeten worden gemaakt. De opgaven waarvoor de Vastgoedorganisatie staat, zal een voortdurende afweging vragen tussen ambitie en realisme.
In 2025 zijn de Beleidsnota en het Uitvoeringsprogramma Vastgoed gereed. Het Uitvoeringsprogramma, die ook met uw raad wordt gedeeld, vervangt het Meerjaren Perspectief Utrechts Vastgoed (MPUV) en de Nota Kapitaal Goederen (NKG). Met een voortgangsrapportage informeren we de raad jaarlijks over het Uitvoeringsprogramma.
In de Programmabegroting 2025 hebben we onze ambitie in de volgende doelstellingen vertaald:
- Binnen het programma Kansrijk opgroeien werken we aan de doelstelling: Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is.
- Binnen het programma Levendige en gezonde stad werken we aan de doelstellingen: Gelijk aan de groei van de stad heeft Utrecht voldoende, goede en toegankelijke sportvoorzieningen en voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan de tevredenheid van huurders en de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Binnen het programma Duurzame bereikbaarheid werken we aan de doelstelling: Mobiliteitsgedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad.
Wij werken op tactisch niveau door aan de volgende onderwerpen:
Klanttevredenheid
- In 2025 gaan we verder met het verbeteren van de punten die voortkomen uit de benchmark gemeentelijk vastgoed uit 2023.
Wij gaan door met verbeteren, dat doen wij langs de volgende lijnen:
- Voor de dienstverlening blijven wij de processen optimaliseren en waar het kan automatiseren;
- We gaan verder met het bestendigen van de relatie met de huurder;
- Met de grootste huurders, met complexiteit aan pand, onderhoud of techniek, wordt jaarlijks het jaarplan door de assetmanagers besproken, de overige huurders worden tijdig geïnformeerd wanneer er onderhoud wordt uitgevoerd.
Verduurzaming
- Wij werken verder aan het reduceren van CO2 uitstoot. Afhankelijk van de uitkomsten van de pilot kan deze uitgangspunten leveren voor het reduceren van CO2 uitstoot. In deze pilot wordt een methode gehanteerd om bij investeringen de reductie van CO2 als maatstaf te hanteren om bij te dragen aan de energietransitie. We informeren uw Raad hierover in Q4 2024 verder.
Toegankelijkheid
- We hebben professionele inventarisaties voor mogelijke aanpassingen aan verschillende panden laten uitvoeren.
- De inventarisaties zijn opgeleverd en er wordt aan de uitvoering gewerkt. Hiervoor worden gesprekken met huurders en gebruikers gevoerd en afspraken gemaakt voor het daadwerkelijk uitvoeren van de maatregelen op locatie. In de technische sessie van 3 september is uw Raad verder geïnformeerd over de voortgang.