Paragrafen

Financiering

Uit hoofde van de publieke taak heeft de gemeente geldleningen verstrekt en borgstellingen afgegeven. Het beleid ten aanzien van deze zaken is vastgelegd in het Kader geldverstrekkingen. Daarin is bepaald dat wij bij voorkeur een lening waarborgen in plaats van verstrekken.
Indien de gemeente leningen verstrekt of waarborgt is daaraan een kredietrisico verbonden, ofwel het risico dat de geldnemer niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen.

Verstrekte geldleningen

De gemeente Utrecht heeft uit hoofde van de publieke taak een aantal leningen verstrekt aan lokaal opererende organisaties. Deze leningen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

 Tabel 8 Verstrekte geldleningen

x €1.000

Omschrijving

Verwachte restant hoofdsom per eind 2025

Risicoprofiel

A Leningen waarvoor beleidsregels zijn vastgesteld

Startersleningen uitbesteed via SVn

3.310

Laag

  • Restauratie- en energieleningen uitbesteed via URF/NRF

4.639

Laag

  • Particuliere woningverbetering- en duurzaamheidsleningen via SVn

7.896

Laag

  • Kredietbankleningen

1.000

Laag

B Overige leningen

  • Stichting Bibliotheek

935

Middel

  • Stichting Energie Transitie

5.050

Hoog

  • Stichting Nieuw Rotsoord

421

Laag

  • Stichting Muziekpaleis (kredietfaciliteit, max. 10 miljoen euro) (1)

1.000

Laag

  • Stichting Centraal Museum (kredietfaciliteit, max. 4,7 miljoen euro)

1.000

Laag

  • SV Rivierwijkers

60

Laag

Totaal

25.311

(1)   Om de vijf jaar wordt deze faciliteit herzien. De komende herziening zal in 2027 plaatsvinden.

Voor de leningen met een hoog risicoprofiel zijn deels afzonderlijke risicovoorzieningen opgenomen of wordt deels rekening gehouden in het gemeentebrede risicomodel voor de bepaling van de noodzakelijke omvang van de algemene reserve.

Gewaarborgde geldleningen

Borgstellingen kunnen op twee manieren voorkomen:

  1. Directe borgstelling. Hierbij staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken die veelal activiteiten verzorgen die in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak. Bij borgstellingen in de sfeer van sport kan er sprake van zijn dat de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) als mede-borg optreedt. In dat geval wordt het risico gezamenlijk gedragen.
  2. Achtervang. Dit houdt in dat de gemeente, al dan niet samen met het Rijk, een rol speelt in de zekerheidsstructuur van een waarborgfonds, bijvoorbeeld de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Door deze structuur kunnen instellingen die bij het waarborgfonds aangesloten zijn tegen de laagst mogelijke rente lenen. Mede vanwege de strenge toelatingscriteria en periodieke toetsing door het fonds loopt de gemeente hierbij een lager risico dan bij directe borgstellingen. Betrokkenheid van waarborgfondsen betekent dat de borgstelling wordt gedeeld. In dat geval is de netto geborgde schuld lager dan de restant hoofdsom van de lening.

De portefeuille aan gewaarborgde geldleningen zal per eind 2025 naar verwachting het volgende beeld te zien geven:

Tabel 9 Gewaarborgde geldleningen

x €1.000

Omschrijving/categorie

Verwachte restant hoofdsom per eind 2025

Verwacht netto  geborgd bedrag per eind 2025

Netto geborgd in % van totaal

Directe borgstellingen

Organisaties volkshuisvesting en monumenten

5.884

5.884

Maatschappelijke- en zorginstellingen

7.428

7.428

Sportorganisaties

3.626

2.395

Subtotaal directe borgstellingen

16.938

15.707

2,7%

Achtervang in waarborgfondsen

Waarborgfonds Sociale Woningbouw, WSW (1)

2.299.453

574.865

97,3%

Waarborgfonds Eigen Woningen, WEW (2)

pm

pm 

Totaal

2.316.391

590.572

100,0%

(1)  Het hierboven weergegeven netto geborgde bedrag is gewaardeerd op 25% van de door het WSW voor lokale woningcorporaties geborgde schuldrestant, dit op basis van de vastgestelde verliesverdeling bij calamiteiten: 25% als (eigen) schadegemeente-deel, 50% Rijk en 25% overige gemeenten.
(2)  Het WEW is de uitvoerder van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG). Gemeenten zijn per 1-1-2011 uit de WEW-achtervang getreden. Voor NHG-garanties die tot dat moment zijn afgegeven blijft de gemeente nog wel aanspreekbaar. De tot 2011 afgegeven en nog lopende Utrechtse NHG’s kenden per eind 2023 een oorspronkelijke hoofdsom van circa 0,71 miljard euro (ter vergelijking: per eind 2022 bedroeg dit nog 0,8 miljard euro). Het WEW heeft geen informatie beschikbaar waaruit blijkt hoeveel daarvan nog openstaat.

Zowel WSW als WEW geven elk jaar een meerjarenprognose af met betrekking tot het mogelijke beroep op de achtervang. Gezien de eigen garantievermogens van beide fondsen wordt dat risico vooralsnog als nagenoeg nihil ingeschat.

Onder normale omstandigheden is het risicoprofiel van de direct gewaarborgde geldleningen laag. Een verhoogd risico doet zich voor bij de volgende borgstellingen:

x €1.000.000

Categorie

Omschrijving

Verwacht netto geborgd
per eind 2025

Risico

Monumenten

NRF Stichting Domplein

0,890

Hoog

Maatschappelijke instellingen

Stichting de Bibliotheek

1,138

Middel

Sport

Stichting Rijnvliet

0,441

Middel

Op grond van het Kader geldverstrekkingen dient per nieuw gewaarborgde geldlening een aparte risicovoorziening te worden ingericht, tenzij de betreffende post wordt meegenomen in het gemeentelijke risicomodel. Wij informeren u afzonderlijk indien het risicoprofiel van verstrekte leningen en van verstrekte waarborgen op leningen zich ongunstig ontwikkelt.

Voor verdere specificatie verwijzen wij naar het Overzicht van Gewaarborgde geldleningen elders in deze begroting.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50