Doelstellingen

Verstoring OO en crises

Doelstelling 3: Verstoring OO en crises

Adequaat optreden bij -mogelijke- verstoringen van de openbare orde en bij crisissituaties.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Veiligheidsagenda 2023-2026

2023

In het Integraal Veiligheidsplan (IVP) staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar.

Beleidskader Cameratoezicht 2023 – 2026

2023

Beleidskader waarin doel, criteria en werkwijze van vast en flexibel cameratoezicht is vastgelegd.

Uitvoeringsprogramma Utrecht zijn we samen Utrecht 2.0 (herijking)

2023

Met UZWS 2.0 versterken we onze aanpak tegen schadelijke polarisatie, radicalisering en extremisme en dragen we bij aan een veilige en weerbare stad.

Bestuursagenda beleidsperiode 2024-2027 van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

2023

Binnen deze agenda ligt de focus op vier thema’s: toekomstbestendige brandweerzorg, veilige en gezonde leefomgeving, versterking crisisbeheersing en great place to work.

Aanpak Straatintimidatie

2021

Aanpak om het ongewenst en grensoverschrijdend gedrag op straat de komende jaren stevig aan te pakken.

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar

  • Uitvoering van het beleidskader cameratoezicht:
  • Pilot doen voor algoritme op geweldherkenning.

Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  • De gemeentelijke handhavers worden ingezet bij maatschappelijke onrust of bij actuele openbare orde problematiek.
  • Voorzetten van de aanpak tegen straatintimidatie.
  • Voortzetten van de uitvoering van het uitvoeringsplan Utrecht zijn we samen 2.0, waarmee we onze aanpak versterken tegen schadelijke polarisatie, radicalisering en extremisme.
  • Voortzetten van de uitvoering beleidskader cameratoezicht 2023-2026 door monitoring huidige inzet en jaarlijkse analyse op cameraniveau, waar mogelijk vervanging van vaste camera’s door tijdelijke mobiele camera’s, screening van nieuwe aanvragen en informeren over wijzigingen.
  • Het faciliteren van demonstraties en het voorkomen van en preparatie op openbare ordeverstoringen (onder andere met de inzet van de bestuurlijke maatregelen in het kader van openbare orde), waarbij de wijze waarop de demonstraties worden gefaciliteerd periodiek wordt geëvalueerd met de organisatoren en Amnesty International.
  • Adequaat optreden bij dreigende situaties wanordelijkheden om wanordelijkheden te voorkomen en indien deze alsnog plaatsvinden, herstellen van de orde.
  • Voortzetten van de inzet op de normalisatie van supportersbezoek bij voetbalwedstrijden en minder politie inzet tijdens de wedstrijden, onder andere door de inzet op een steviger persoons- en groepsgerichte aanpak.
  • Voortzetten van de vergunningenverlening en handhaving op de APV en bijzondere wetten, zoals de Alcoholwet bij horecabedrijven, coffeeshops, seksinrichtingen en casino’s.
  • Uitwerken en implementeren van adviezen burgerberaad Jaarwisseling (o.a. vuurwerkverbod) ten behoeve van een feestelijke en veilige jaarwisseling.
  • Crisisbeheersing: het risico op maatschappelijke ontwrichting neemt toe, hierop ontwikkelen we een aanvullende aanpak om de Utrechtse samenleving weerbaar te maken.

Financiën Verstoring OO en crises

Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 2 %, (2026 4 %, 2027 4 % , 2028 4 %)

De doelstelling Verstoren openbare orde en crises is zeer beperkt beïnvloedbaar. Het percentage is relatief laag omdat het begrote bedrag op deze doelstelling voor het grootste gedeelte bestaat uit een bijdrage aan de veiligheidsregio Utrecht, een verbonden partij. Deze bijdrage is niet beïnvloedbaar. De beïnvloedbare kosten op deze doelstelling zijn de personele inzet en het cameratoezicht. Bezuinigen op deze doelstelling betekent dat demonstraties minder goed gefaciliteerd kunnen worden, er meer grootschalige openbare orde verstoringen zouden kunnen plaatsvinden omdat preparatie en optreden minder goed verloopt (excessen voetbal, jaarwisseling, rellen, excessen bij kraken, excessen bij dreigingen en preparatie op terrorisme en crises). Ook kunnen we minder inzetten op het voorkomen en beheersen van hotspots, waar veel overlast is. Bij bezuinigingen kunnen we in het veiligheidsbeleid onze regierol als gemeente minder goed uitvoeren. Uit evaluaties bij crises en casuïstiek blijkt dat deze regierol cruciaal is om de problemen aan te kunnen pakken. Minder cameratoezicht op overlast gevende plaatsen kan leiden tot meer verstoringen/ onrust.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50