Doelstellingen

Huisvesting

Doelstelling 3: Huisvesting

Voldoende passende en betaalbare huisvesting voor alle bewoners en woningzoekenden.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
 

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Huisvestingsverordening

2024

Omdat nieuwbouw tijd vraagt en omdat de woningnood hoog is, is de urgentie om de bestaande voorraad te blijven reguleren hoog. Dit doet Utrecht met de huisvestingsverordening op basis van de Huisvestingswet 2014.

Actieplan Studentenhuisvesting

2023

Een actieplan om het aanbod studentenhuisvesting, met de nadruk op onzelfstandige eenheden, te vergroten.

Leegstandsverordening

2023

Een verordening in om de langdurige leegstand van woonruimten te bestrijden.

Actieplan Middenhuur (incl. gewijzigde voorwaarden)

2022

Actieplan om prijs en kwaliteit langjarig te borgen bij de bouw van nieuwe middenhuurwoningen.

Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040

2021

Strategische visie voor de stad voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving

Actieplan Betaalbare koop

2021

Actieplan om het woningaanbod in het betaalbare koopsegment in Utrecht te beschermen en te vergroten.

Actieplan Wooncoöperaties

2021

Actieplan om meer ruimte te bieden aan bewonersinitiatieven en mensen die duurzaam betaalbaar willen wonen, door de coöperatieve woningsector een volwaardige positie te geven.

Woonvisie Utrecht beter in Balans

2019

Overkoepelende visie op het woonbeleid in de gemeente Utrecht.

Plan van Aanpak huisvesting en ondersteuning kwetsbare groepen

2019

Plan van aanpak om urgente kwetsbare doelgroepen binnen korte termijn een passende woonruimte en passende ondersteuning aan te bieden.

 

Effectindicatoren

Activiteiten

Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:

Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar  

  •  Wij passen de Huisvestingsverordening aan in U10 verband (2de fase groeimodel).
  •  Twee jaar na invoering evalueren we de leegstandsverordening in 2025.
  •  Na invoering van de Wet betaalbare huur kunnen we starten met handhaving op te hoge huur via de Wet goed verhuurderschap. We starten hier ook een campagne over.
  •  We gaan het beleid en uitvoeringsprogramma voor het beschermen van de bestaande woningvoorraad evalueren.
  • We gaan van beleid naar uitvoering en herijken ons beleid in een Volkshuisvestelijk programma (beleidsnota Wonen, gereed in 2025).
  • Wij ontwikkelen de samenwerking met corporaties door en geven uitvoering aan de samenwerkingsafspraken met corporaties en huurdersorganisaties via een Uitvoeringsakkoord (continu gedurende looptijd tot en met 2026).
  • Wij stellen de huisvestingsopgave voor de (T)huis voor Iedereen doelgroepen vast (jaarlijks gereed in Q4).
  • Regionale woonzorgvisie opstellen (uitvoeringsafspraken met de regio waaronder fair share van aandachtsgroepen, eerste helft 2025),
  • Wij voeren de acties beter benutten bestaande woningvoorraad uit.

Activiteiten die we niet meer doen

  • De eerste twee jaar van de coalitieperiode lag het accent op het opzetten van nieuw en aanvullend beleid. Het accent verschuift in deze fase naar uitvoering en realisatie. Met de beleidsnota wonen wordt een stap gezet om te evalueren en agenda te vormen voor een verdergaande aanpak van de transitie van woningmarkt naar volkshuisvesting.  

Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen

  •  Uitvoeren Actieplan Studentenhuisvesting.
  •  Uitvoeren Actieplan Utrechtse Wooncoöperaties.
  •  Adviseren in gebieden om te komen tot meer gemengde wijken.
  •  Uitvoeren actieplan Betaalbare koopwoningen.
  •  We zetten ons blijvend in voor het realiseren van meer sociale woonplekken (kwetsbare en bijzondere groepen en reguliere woningzoekenden).
  •  We geven uitvoering aan diverse maatregelen voor het beschermen van de bestaande woningvoorraad waaronder opkoopbescherming.
  •  We voeren de leegstandsaanpak corporaties en leegstandsverordening uit.
  •  We blijven uitvoering geven aan de Wet goed verhuurderschap.
  •  We blijven ons inzetten voor het evenwichtig verdelen van schaarse betaalbare woonruimte en passen indien nodig de Huisvestingsverordering aan.
  •  Uitvoeren regelgeving zelfbewoningsplicht en het antispeculatiebeding voor nieuwbouwwoningen.
  •  Uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Realisatie Sociale huisvesting 2024-2026 via de tredenaanpak:
  1. Permanente woningbouw;
  2. Samenwerking in de regio;
  3. Optimaliseren van de bestaande voorraad;
  4. Inzet van eigen vastgoed en/of aankoop van vastgoed;
  5. Tijdelijke woningbouw.
  • Operationele woonruimte verdeling (Volkshuisvestingsdiensten).
  • Uitvoeren Actieplan Middenhuur.
  • Beleidssignalering, inspelen op actuele ontwikkelingen en monitoring van het wonen in Utrecht.
  • wij geven uitvoering aan de regionale Woondeal.
  • Updaten Actieplan Middenhuur naar aanleiding van het Landelijk beleidskader middenhuur vervalt, omdat het onderdeel wordt van de nieuwe beleidsnota wonen.
  • Vaststellen van een lokale integrale Woonzorgvisie vervalt omdat dit onderdeel wordt van de beleidsnota wonen en de Sociale Visie Utrecht 2040.
  • Jaarlijks opstellen prestatieafspraken (is ondervangen via de samenwerkingsafspraken die gelden voor een duur van drie jaar).

 

Financiën Huisvesting

Beïnvloedbaarheid

De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.

De beïnvloedbaarheid voor 2025 58 %, (2026 25 %, 2027 5 % , 2028 1 %)

De beïnvloedbare lasten zijn incidentele budgetten toegekend uit het coalitieakkoord bijvoorbeeld budget voor Taskforce Versneld Toevoegen Woonruimte en budget voor studentenhuisvesting.  Personeelscapaciteit is noodzakelijk om versneld tijdelijke woonruimte te realiseren, beleidsontwikkeling voor mogelijke regelgeving en om de huidige tekorten in de woningmarkt voor kwetsbare doelgroepen aan te pakken.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2024 12:35:45 met de export van 09/12/2024 12:25:50