Doelstelling 4: Informatie en dienstverlening
De informatievoorziening en dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van Utrecht is betrouwbaar, actueel, begrijpelijk, toegankelijk en passend bij de vraag.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | Aanvullende richting gevende afspraken over de dienstverlening van de gemeente Utrecht. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Klanttevredenheid eerstelijns contactmomenten. | nvt | 8 | 8 | 8 | 8 | |||
Klanttevredenheid Burgerzaken. | nvt | 7,2 | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Uitgebreidere informatie over de externe indicator die betrekking heeft op deze doelstelling is te vinden in de Utrecht Monitor .
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteiten in het begrotingsjaar
- Verkenning op verbeteren proces naturalisatie in samenwerking met de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Verkenning gereed Q1 2025.
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
- Het aanbieden van alle vormen van de dienstverlening van Burgerzaken.
- Informatievoorziening telefonisch, digitaal en fysiek (Gemeentelijk Servicepunt)
- Verbetering van de dienstverlening via het programma Publieksdienstverlening, waarin ook de aanbevelingen uit het rapport over de toeslagen affaire worden meegenomen.
- Uitvoeren van het project staatsloosheid.
- Investeren in het aantrekken, opleiden en behouden van voldoende (nieuwe) medewerkers om aan de groeiende vraag aan dienstverlening te kunnen blijven voldoen.
Financiën Informatie en dienstverlening
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 6.700 | 8.705 | 8.292 | 8.317 | 8.367 | 8.367 | |
Lasten | 28.686 | 29.546 | 29.900 | 29.496 | 28.980 | 28.881 | |
Saldo Baten en Lasten | -21.986 | -20.841 | -21.608 | -21.179 | -20.613 | -20.514 | |
Onttrekking reserves | 542 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 542 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -21.444 | -20.841 | -21.608 | -21.179 | -20.613 | -20.514 |
Binnen deze doelstelling zijn er geen verschillen groter dan 0,5 miljoen euro of meer dan 10% van de baten en lasten.
Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 20 %, (2026 21 %, 2027 20 % , 2028 20 %) |
---|
Binnen deze doelstelling vallen de onderdelen burgerzaken, Klantcontactcentrum (KCC) en publieksdienstverlening. De lasten van Burgerzaken (wettelijke taken) en KCC zijn beperkt beïnvloedbaar. De lasten van publieksdienstverlening en de ruimte die daar in is, wordt ingezet op innovaties en/of heeft een relatie met dienstverlening elders binnen de gemeentelijke organisatie. Het is mogelijk de ruimte vrij te spelen, echter dan vinden er bijvoorbeeld geen innovaties meer plaats en vragen van burgers komen terecht bij inhoudelijke “duurdere” afdelingen.
De kosten voor het Utrechts archief (HUA) zijn niet beïnvloedbaar, doordat we hier middels een gemeenschappelijke regeling in deel nemen. Er speelt momenteel een ontvlechtingstraject, maar de uitwerking daarvan is nog ongewis (Zie paragraaf Verbonden Partijen.). Voor het experiment BIZ geldt dat het gaat om een zogenaamd “gesloten systeem”. De opbrengsten vanuit de ondernemers van de woonboulevard Utrecht worden via een subsidie weer uitgekeerd aan de ondernemers.