Doelstelling 1: Raad en College
De gemeenteraad en het college van b&w vormen samen een betrouwbaar bestuur van de stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten:
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | Kaders ten behoeve van de rolverdeling tussen raad en college, en duidelijke afspraken over sturen en verantwoording van beleid. | |
Raadstoets Bewoners en Bestuur | 2023 | De aanbevelingen zoals verwoord in de Raadstoets Bewoners en Bestuur in goed overleg met raad over te nemen en te verwerken in de P&C documenten Betrouwbare Overheid. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Realisatie 2023 | Doelstelling 2024 | Doelstelling 2025 | Doelstelling 2026 | Doelstelling 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% Utrechters dat vertrouwen heeft in de gemeenteraad | 55% (2021) | 51% |
Uitgebreidere informatie over de externe indicator die betrekking heeft op deze doelstelling is te vinden in de Utrecht Monitor .
Activiteiten
Om onze doelstelling te bereiken, gaan wij het volgende doen:
Nieuwe activiteit in het begrotingsjaar
- Het Dagelijks Bestuur van de Raad en de Commissie Personeelszorg Raadsorganen hebben gezamenlijk een start gemaakt met het onderzoeken van structurele aanpassingen in de werkwijze van de raad en hebben vervolgens een raadslid als trekker met drie raadsleden in de klankbordgroep en externe begeleiding de vervolgopdracht gegeven die in Q3 en Q4 van 2025 moet leiden tot concrete maatregelen voor de lopende raadsperiode en een toekomstbeeld voor de raad vanaf 2026 (interne indicator).
Activiteiten die we niet meer doen
Niet van toepassing.
Activiteiten die we blijven doen en/of anders gaan doen
Gemeenteraad
- Democratieprogramma: het Democratieprogramma richt zich op het enthousiasmeren en onderwijzen van jongere- en volwassen Utrechters over lokaal bestuur, de gemeenteraad, het besluitvormingsproces én hun eigen invloed hierop (externe indicator).
- Raad in de Wijk: de raad weet wat er speelt in wijken door aanwezig te zijn, het gesprek aan te gaan, te luisteren en vragen te stellen; de raad is zichtbaar en benaderbaar voor mensen in de wijk. We hebben hier het afgelopen jaar meer aandacht besteed waardoor we met betere agenda's inwoners kunnen spreken (externe indicator).
- Raadsinformatiebijeenkomsten: voor de beeldvorming van de raadsleden over een onderwerp worden er openbare raadsinformatiebijeenkomsten (RIB) georganiseerd die raadsleden zelf kunnen agenderen. We onderzoeken hoe wij hier een kwaliteitsimpuls aan kunnen geven (externe indicator).
- Het werkdrukonderzoek uit 2023 naar aanleiding van M367 Doeltreffende raad Utrecht heeft een aantal aanbevelingen opgeleverd waaraan het dagelijks bestuur van de raad invulling heeft willen geven. Zo gelden er nu eindtijden voor raadsinformatiebijeenkomsten en commissievergaderingen en is de aanvangstijd voor raadsvergaderingen vervroegd. Bovendien loopt er een pilot waarin voor een raadsvergadering twee (in plaats van drie) dagdelen worden ingepland. Ook in 2025 vindt er weer een onderzoek plaats naar de werkdruk voor raads- en commissieleden (interne indicator).
College
- Het college voert het dagelijks bestuur van gemeente Utrecht binnen de kaders die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
- Het college komt wekelijks bijeen voor besluitvorming.
- Het college zet de komende jaren in op de uitvoering van het coalitieakkoord ‘Investeren in Utrecht’ waarbij de aanpak van de groeiende ongelijkheid in de stad, de grote woningnood en de klimaatcrisis de belangrijkste 3 onderwerpen zijn om een levendige leefbare stad te blijven.
- De planning van de uitvoering van het coalitieakkoord wordt inzichtelijk gemaakt in de Planning & Control - cyclus.
- Het college informeert de gemeenteraad onder andere via raadsbrieven over de voortgang, toezeggingen en actuele ontwikkelingen.
- Collegeleden vertegenwoordigen het gemeentebestuur bij uiteenlopende gelegenheden op de diverse beleidsterreinen.
- Het college betrekt de inbreng van inwoners, ondernemers en organisaties bij hun werkzaamheden.
- Ook in 2025 worden voor de collegeleden (gezamenlijke) thematische werkbezoeken en kennismakingen/ontmoetingen met stedelijke en regionale partners georganiseerd.
- Het college is verantwoordelijk voor een nauwkeurige en transparante uitvoering van de referendumverordening.
- Het college ondersteunt verbindende feesten en bijeenkomsten, zowel de jaarlijks terugkerende (zoals Sinterklaasintocht, 4 en 5 mei etc.) als incidentele voor inwoners die een steuntje in de rug nodig hebben.
Financiën Raad en college
x €1.000 | |||||||
Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Baten | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 10.785 | 11.671 | 11.946 | 11.946 | 11.946 | 11.946 | |
Saldo Baten en Lasten | -10.678 | -11.671 | -11.946 | -11.946 | -11.946 | -11.946 | |
Onttrekking reserves | 436 | 465 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo onttrekkingen en toevoegingen reserves | 436 | 465 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -10.242 | -11.206 | -11.946 | -11.946 | -11.946 | -11.946 |
x €1.000 | |||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S | |
Baten | |||
Lasten |
Binnen deze doelstelling zijn er geen reservemutaties die dienen te worden toegelicht.
Beïnvloedbaarheid
De grafiek hieronder laat zien welk percentage van de lasten van deze doelstelling beïnvloedbaar is.
De beïnvloedbaarheid voor 2025 7 %, (2026 7 %, 2027 7 % , 2028 7 %) |
---|
Binnen deze doelstelling is slechts een beperkt deel van de lasten beïnvloedbaar. De kosten voor college en raad, zoals personeelskosten, raadsvergoedingen en fractiebijdragen zijn grotendeels wettelijk verplicht of liggen vast in verordeningen. De raad kan deze verordeningen wijzigen. Beïnvloedbaar zijn ook de bijdragen aan de volksfeesten. Dit zijn bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas, 4 mei viering, bevrijdingsfestival, de carnavalsoptocht en de Sint Maartensprocessie. Via subsidie aan vrijwilligersorganisaties en bewonersactiviteiten draagt onze gemeente Utrecht hieraan bij. Bezuinigingen op deze bijdragen zouden ten kosten kunnen gaan van verbinding met de stad en het behoud van tradities.