Gebouwen
Algemeen
Onderhoudskosten gebouwen:
Het onderhoud van gebouwen is gebaseerd op het in stand houden van de kapitaalgoederen in een redelijke staat, conform de norm zoals vastgelegd in kader 8 van de Kaderbrief Vastgoed 2017 (conditieniveau 3 volgens de NEN 2767, tenzij er concrete plannen zijn voor herontwikkeling/sloop of uitgifte).
Onderhoudskosten gebouwen komen bij de volgende programma's voor:
- Duurzame bereikbaarheid
- Kansrijk opgroeien
- Levendige en gezonde stad
Financieel
x €1.000 | |||||
Onderhoudskosten gebouwen per programma | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Duurzame bereikbaarheid (Mobiliteitsgedrag) | 993 | 993 | 993 | 993 | |
Kansrijk Opgroeien (Onderwijshuisvesting) | 3.108 | 2.030 | 2.030 | 2.030 | |
Levendige en gezonde stad (Toegankelijkheid sportvoorzieningen) | 584 | 584 | 584 | 584 | |
Levendige en gezonde stad (Vastgoed) | 9.877 | 9.327 | 9.327 | 9.327 | |
Totaal Onderhoudskosten gebouwen | 14.562 | 12.934 | 12.934 | 12.934 |
Duurzame bereikbaarheid (doelstelling Mobiliteitsgedrag)
Onder de gebouwen binnen het programma Bereikbaarheid vallen de parkeergarages en fietsenstallingen. Dit betreft het eigenaars- en gebruikers onderhoud van de stallingsvoorzieningen voor auto's (belanghebbende garages, openbare garages en P+R transferia) en fietsen (openbare stallingen, buurtstallingen en fietstrommels). Schommelingen in de uitgaven voor groot onderhoud tussen jaren worden opgevangen binnen de 'Voorziening Vastgoedonderhoud Bereikbaarheid'.
Kansrijk Opgroeien (doelstelling Huisvesting scholen)
Alleen het onderhoud aan schoolgebouwen waar de gemeente zelf eigenaar van is, behoort bij deze doelstelling. Dus niet het onderhoud van schoolgebouwen waar de schoolbesturen eigenaar van zijn. In 2025 wordt meer uitgegeven vergeleken met de jaren erna. Dit verschil wordt veroorzaakt door extra onderhoud aan de locaties waar scholen tijdelijk worden gehuisvest. Daarnaast wordt er in 2025 een pand overgedragen van de gemeente naar het schoolbestuur. Bij overdracht van een pand aan het schoolbestuur is de gemeente Utrecht verplicht om een bruidsschat mee te geven voor het gespaarde onderhoud.
Levendige en gezonde stad (doelstelling Toegankelijke sportvoorzieningen)
Onder deze doelstelling wordt het onderhoud van de zwembaden, de gymzalen, sportzalen en sporthallen en de opstallen op de sportparken opgenomen, voor zowel het gebruikersonderhoud als het eigenaarsonderhoud. Jaarlijkse schommelingen in de uitgaven voor groot onderhoud worden opgevangen binnen de 'Voorziening Vastgoedonderhoud Sport'.
Levendige en gezonde stad (doelstelling Vastgoed)
Onder deze doelstelling vallen alle overige panden, waaronder de multifunctionele accommodaties en historisch erfgoedobjecten. Bovenstaande onderhoudskosten zijn een gemiddelde, gebaseerd op een tien jaren onderhoudsplanning. Schommelingen in de uitgaven voor groot onderhoud tussen jaren worden opgevangen binnen de 'Egalisatievoorziening VGB onderhoud'.
Relevante ontwikkelingen in de begroting
Het hogere bedrag in 2025 in vergelijking met de jaren daarna komt door een extra toevoeging aan het budget voor planmatig onderhoud, om zodoende voldoende middelen te reserveren voor de langere termijn.
We merken daarbij dat de kosten van onderhoud steeds verder oplopen. Dit heeft twee belangrijke oorzaken. Op de eerste plaats zien we ook bij onderhoud dat de inkoopkosten sterk stijgen door marktontwikkelingen. Dit past in de trend die we ook bij investeringen zien. Op de tweede plaats krijgen we steeds beter zicht op de wettelijke verplichtingen die gelden voor onderhoud, zoals de brandveiligheid van gebouwen. Dit voortschrijdend inzicht leidt ook tot een toename van de kosten.